Zákazníci podle Jacksona nejprve pocítí nedostatek automobilů, které se vyrábí výhradně v Japonsku. Poté nedostatek součástek z Japonska naruší produkci japonských automobilek v Severní Americe.
K omezování produkce budou podle analytiků muset kvůli nedostatku součástek z Japonska přikročit rovněž americké automobilky General Motors, Ford Motor a Chrysler, které sídlí v Detroitu. "Domnívat se, že detroitská trojka se tomu vyhne, by byla chyba," uvedl analytik Michael Robinet z firmy IHS Automotive. Podle Jacksona se nicméně nedostatek automobilů z produkce amerických podniků omezí pouze na některé modely.
Ničivé zemětřesení 11. března poškodilo především továrny na výrobu automobilových součástek v severovýchodním Japonsku. Nedostatek součástek pak spolu s výpadky elektřiny přiměl všechny japonské automobilky k přerušení či omezení produkce v domácích montážních továrnách.
Problémy s dodávkami japonských součástek se projevily také v zahraničí. Největší japonská i světová automobilka Toyota Motor tento týden uvedla, že bude kvůli nedostatku součástek nucena přikročit k dočasnému uzavírání továren v Severní Americe. Konkurent Honda Motor již minulý týden oznámil, že omezí výrobu ve svých montážních továrnách ve Spojených státech a Kanadě.
Potížím s dodávkami japonských součástek se nevyhnul ani evropský automobilový průmysl. K omezení produkce v některých evropských továrnách, včetně slovenského závodu, přikročila například francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën.
Podle některých analytiků by důsledky zemětřesení mohly snížit letošní zisky evropských automobilek až o 2,4 miliardy eur (téměř 60 miliard Kč). Prezident německého svazu automobilového průmyslu (VDA) Matthias Wissmann nicméně tento týden uvedl, že problémy s dodávkami součástek z Japonska budou podle jeho názoru pouze dočasné.