V případě motorových paliv by měl hlavní dopad návrhů Bruselu spočívat v tom, že skončí současné "pokřivené" zdaňování benzínu a nafty. Nafta je zdaňována nižší sazbou na litr ve všech státech EU kromě Británie, a to i přes její vyšší obsah CO2.
Výsledkem by tak mělo být, že se zdanění po přechodném období vyrovná. Členské státy toho budou moci dosáhnout buď zvýšením sazeb u nafty, nebo snížením u benzinu, podotkla komise.
"Ta myšlenka je naprosto šílená," řekl ČTK europoslanec Miroslav Ouzký (ODS) z výboru pro životní prostředí. Podle něho už nyní rostoucí ceny fosilních paliv jsou schopné podvázat evropskou ekonomiku a zhoršit její konkurenceschopnost.
"Ceny nafty, na rozdíl od benzínu, se navíc zásadním způsobem promítají do ceny každého výrobku včetně potravin nebo veřejné dopravy. Naštěstí podléhají všechna rozhodnutí EU v daňových otázkách jednomyslnému schválení. Pevně věřím, že členské státy jakékoli pokusy o umělé zdražování nafty odmítnou," podotkl Ouzký.