Jak v poslední době uvedlo několik zástupců výrobců, důvodem poklesu zájmu o lihoviny (bez nákupu na sklady řetězců) je růst spotřební daně z lihu a daně z přidané hodnoty od loňského ledna. Po těchto úpravách daní totiž stoupla cena legálních lihovin.
Například podle obchodního a výkonného ředitele české pobočky slovenské likérky St.Nicolaus Jiřího Štesla po odečtení nákupů, kterými se na konci roku 2009 před očekávaným zvýšením spotřební daně z lihu předzásobily obchodní řetězce, byl loňský meziroční pokles trhu zhruba pět až šest procent.
Sazba spotřební daně u lihovin dnes představuje v Česku 285 korun za litr alkoholu. Začátkem loňského roku její sazba stoupla o 7,5 procenta. Zároveň se tehdy zvýšila základní sazba DPH z 19 na 20 procent.
Na Slovensku přitom spotřební daň rostla také, prodej lihovin kvůli tomu ale neklesl. Loni daň z lihu na Slovensku stoupla dokonce o 15 procent, přesto zde prodané množství alkoholu i výběr daně meziročně stouply.
V prodeji lihovin v Česku výrazně převažuje maloobchod nad restauracemi, podíl maloobchodu oproti gastronomii je zhruba 65 ku 35. Zhruba 70 procent alkoholických nápojů se v Česku prodá v obchodech nadnárodních prodejních řetězců.
"V retailu se v České republice nejvíce prodává čistá vodka, která tvoří 23 procent trhu, následují bylinné likéry s 20 procenty," uvedl Štesl. Čísla jsou z průzkumu společnosti MEMRB, která se zabývá výzkumem maloobchodního trhu. Údaje z průzkumu trhu tak nepotvrzují často tradované tvrzení, že nejoblíbenějšími lihovinami Čechů jsou fernet, tuzemák a slivovice.