Stát dosud na většině tratí objednává od ČD provoz rychlíků a dorovnává jim ztrátu z jejich provozu. Mezi Prahou a Ostravou si teď musí dráhy na provoz vlaků vydělat samy. "Důvodem je plánovaný vstup konkurenčních dopravců, který by v případě objednávky od jednoho dopravce ostatní znevýhodňoval," vysvětlil MfD ředitel odboru veřejné dopravy na ministerstvu Ondřej Michalčík. Podle odborníků je trať mezi Prahou a Ostravou takřka jediná, kde se uživí osobní doprava bez dotací, píše deník.
K Českým drahám, které už bez dotací provozují na trase pendolino, přibude už letos v létě RegioJet Radima Jančury, od prosince 2012 chce na trať vyjet také společnost Rapid Express Leoše Novotného.
Stát ušetřené finanční prostředky na trati mezi Prahou a Ostravou přesune jinam. Objedná vlaky doplňující pravidelný provoz na jiných linkách dálkové dopravy a nově vlaky mezi Bohumínem a Břeclaví, které letos jezdí částečně bez dotací. "Hrozilo tam, že by dráhy na této trase výrazně omezily provoz," řekl novinám Michalčík.
Konec dotací mezi Prahou a Ostravou znamená jiné plánování vlaků na této trati pro Správu železniční dopravní cesty. "Dosud měly přednost vlaky v závazku veřejné služby, teď bude rozhodovat rychlost spoje," řekl MfD mluvčí SŽDC Pavel Halla. Nejlepší časy by tak měla dostat pendolina.
vrk