Podíl českých dopravců na výběrech mýtného klesá

26.04.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. dubna (ČTK) - Podíl českých kamionových dopravců na tuzemském výkonovém mýtném postupně klesá. Zatímco v roce 2007, kdy byl v Česku systém spuštěn, činil jejich podíl na placení mýta 61,3 procenta, letos v prvním čtvrtletí to bylo již jen 57,2 procenta. ČTK to dnes řekl mluvčí českého mýtného systému David Šimoník. Vzrostl naopak podíl dopravců z východní Evropy, především z Polska, Maďarska, Rumunska a Bulharska.

Kromě českých vozů klesá i podíl slovenských nebo německých nákladních automobilů, uvedla Martina Vápeníková, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je za stát pověřené spravováním mýtného systému.

Kamióny tuzemských dopravců sice stále tvoří dominantní část placení mýtného a slovenští dopravci s přibližně 12 procenty vybraného mýtného zaujímají druhou příčku, jejich podíl se ale rok od roku snižuje.

Za nárůstem podílu dopravců z východní Evropy může podle oslovených odborníků řada faktorů. Podle Karla Feixe, ředitele společnosti Kapsch, která české mýto provozuje, může být za růstem podílu balkánských nebo polských dopravců fakt, že nabízí nižší ceny za dopravované zboží, a jsou tak více využíváni i západoevropskými firmami. To potvrzuje i Jaroslav Hanák, prezident Svazu dopravy České republiky. Podle něj za dynamickým nárůstem objemu přepravy u dopravců z východní Evropy může i daleko nižší spotřební daň na paliva v těchto zemích a s tím i spojená cena nafty.

Další možný důvod nabízí Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia. "Země jako Německo, Česko nebo Slovensko rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou EURO V, a přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů," vysvětluje Felix.

Výslednou cenu mýtného ovlivňuje kromě počtu náprav kamionu, druhu komunikace a času využití komunikace také množství produkované ekologické zátěže. Od prvního ledna letošního roku se sazba mýtného zvyšovala zhruba o 25 Kč u všech ekologických kategorií s výjimkou té nejvyšší. U kamionů splňujících normu Euro 5 a vyšší se sazba mýtného nezvyšovala. Obdobné navýšení cen mýtného plánuje ministerstvo dopravy i v příštím roce.

V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno 553.300 vozidel, z tohoto připadá 62.300 na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami. Na celkovém objemu vybraného mýtného se tyto kamiony, které pod povinnost platit mýtné spadají od ledna 2010, podílejí zhruba deseti procenty.

V roce 2007 se na provozování mýtného vybralo 5,56 miliardy Kč, v roce 2008 přes 6,14 miliardy korun, o rok později 5,54 miliardy Kč a loni 6,57 miliardy korun. Za čtyři roky a tři měsíce pak činilo vybrané mýtné v úhrnu přes 25,8 miliardy korun.

Změna podílu dopravců z vybraných zemí v procentech

Země 2007 2008 2009 2010 1.čtvrtletí 2011 Tendence ČESKO 61,3 60,3 58,2 58 57,2 Klesá SLOVENSKO 14,9 13,9 12,2 12,2 12,4 Klesá POLSKO 6,0 7,2 8,5 9,0 9,2 Roste MAĎARSKO 5,8 5,8 6,6 6,3 6,3 - RUMUNSKO 2,2 2,4 3,8 4,0 4,7 Roste NĚMECKO 3,1 3,1 2,9 2,5 2,2 Klesá BULHARSKO 0,8 1,0 1,3 1,3 1,5 Roste LITVA 1,0 1,0 0,8 0,9 1,0 - SRBSKO 0,8 0,8 1,0 1,0 1,0 - RAKOUSKO 0,7 0,8 0,7 0,5 0,5 -

Zdroj: MYTO CZ

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK