Čeští výrobci očekávají v příštích dvanácti měsících růst téměř ve všech oblastech. Domnívají se, že jim poroste jak objem nových zakázek, tak zisky, a pozitivní názor mají i v otázce zaměstnanosti. Přestože však většina českých ukazatelů dosahuje svých historických maxim, patří čeští výrobci v celosvětovém srovnání stále k nejméně optimistickým - za nimi zůstává jen Řecko, Španělsko a Japonsko, uvádí průzkum.
"Výhled celkové obchodní aktivity českých výrobců dosáhl hodnoty 42,8 bodu, což je vůbec nejvýše od roku 2008. Vynikající zprávou pro český průmysl jsou také ukazatele nových zakázek (50,9 bodu) či výnosů (19,5 bodu). V obou případech jsou hodnoty mnohem vyšší, než byl dosavadní dlouhodobý průměr. Nadšení však tlumí očekávání v oblasti cen. Zatímco většina respondentů čeká nárůst cen materiálu (61,6 bodu), předpoklady ohledně nárůstu prodejních cen jsou opatrnější. To znamená, že firmy budou nadále tlačeny ke snižování marží," komentuje výsledky průzkumu partner společnosti KPMG ČR Jan Linhart.
Stejně jako při předchozím průzkumu z druhé poloviny loňského roku očekávají firmy po celém světě v příštích 12 měsících růst obchodní aktivity. Především výrobní sektor vykazuje vysoké sebevědomí, když čtyři z pěti předních ukazatelů shodně dosahují nejvyšších hodnot od října roku 2009. Optimismus ale předpokládají i firmy poskytující služby. Silné a rostoucí hodnoty vykazuje objem nových objednávek, tržeb, zisků a dokonce i zaměstnanosti, která za všemi ostatními indikátory po celou dobu ekonomické krize významně zaostávala.
Podle Linharta je na výsledcích nejpovzbudivější fakt, že oživení je skutečně celosvětové. "Je však potřeba říci, že budoucí vývoj ovlivní dění v severní Africe a na Blízkém východě, které průzkum zatím plně nezohledňuje," poznamenal. Dodal, že průzkum se uskutečnil před nedávnou přírodní katastrofou v Japonsku.
Nadále pozitivní jsou ve svých předpokladech země skupiny BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), nárůsty byly ale slabší než v Evropě. "Důvodem je především opatrnost čínských podnikatelů, kteří očekávají protiinflační opatření vlády. Země EU se tak v názoru na budoucí vývoj na dohled přiblížily právě zemím BRIC, což je pro starý kontinent výborná zpráva a výzva zároveň," dodal Linhart.
Inflace je podle Linharta problém, který se v průzkumu objevuje opakovaně. Ve výrobním sektoru se přesvědčení, že v nadcházejícím roce dojde k růstu cen vstupů, pohybuje na úrovni 47 bodů oproti konci loňského roku, kdy tato hodnota kvůli růstu cen komodit stoupla o 17 bodů. Názor, že tento nárůst se může promítnout do vyšších výstupních cen zesílil o 13 bodů, i přesto ale výsledná hodnota činí pouze 31 bodů. V sektoru služeb je trend totožný, i když čísla jsou o něco zdrženlivější.
Průzkum Business Outlook Survey, který pro celosvětovou síť členských společností KPMG zpracovává agentura Markit Economics, vychází z šetření mezi 11.000 výrobci a poskytovateli služeb. Ti jsou požádáni, aby sdělili své představy o budoucích obchodních podmínkách. Průzkumy se dělají třikrát za rok, data se shromažďují a vyhodnocují v únoru, červnu a říjnu. KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství.