ČSÚ: Maloobchodní tržby v březnu zpomalily růst na 2,1 procenta

06.05.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. května (ČTK) - Maloobchodní tržby v březnu bez očištění o sezonní vlivy zpomalily meziroční růst na 2,1 procenta po únorovém zvýšení o 6,5 procenta. Březnový růst tržeb tuzemského maloobchodu byl ovlivněn zejména prodejem motorových vozidel a nepotravinářského zboží. Růst tržeb v březnu byl nejslabší od začátku letošního roku, uvedl dnes Český statistický úřad.

"Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v březnu snížily reálně meziměsíčně o 1,1 procenta a meziročně očištěné pouze o pracovní a kalendářní dny se zvýšily o dvě procenta," uvedl ČSÚ.

K meziročnímu růstu maloobchodních tržeb bez očištění o 2,1 procenta v březnu přispěl při stejném počtu pracovních dní letos i loni prodej a opravy motorových vozidel, a to o 2,4 procentního bodu. Pozitivní vliv mělo také nepotravinářské zboží, jehož příspěvek k růstu činil 0,6 procentního bodu. Opačně v březnu působil prodej pohonných hmot (snížení o 0,8 procentního bodu) a potravin (snížení o 0,1 procentního bodu).

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v březnu snížily reálně meziměsíčně o 1,6 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné se zvýšily o 7,3 procenta. Stejný růst zaznamenaly v březnu tržby za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů, tržby za opravy se zvýšily o 7,5 procenta.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezonně očištěné tržby v březnu klesly reálně meziměsíčně o 0,8 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,4 procenta shodně jako bez očištění. Tržby za pohonné hmoty se snížily o 7,8 procenta a za potraviny o 0,5 procenta. Za nepotravinářské zboží se naopak zvýšily o 1,9 procenta.

Maloobchodní tržby bez prodeje pohonných hmot v březnu vzrostly o 0,9 procenta. Zvýšil se prodej všech hlavních sortimentních skupin nepotravinářského zboží. Výrobky pro sport, kulturu a rekreaci vykázaly nárůst o 5,2 procenta, textil a obuv o 2,9 procenta, počítačové a komunikační zařízení o 2,5 procenta a výrobky pro domácnost a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží shodně o 1,9 procenta.

Naopak prodej potravin v březnu klesl, a to jak ve specializovaných prodejnách o 5,6 procenta, tak i v nespecializovaných prodejnách o 0,1 procenta. Pokračoval výrazný růst tržeb za prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 11,6 procenta. Klesající tendenci vykázal prodej ve stáncích a na trzích o 16,8 procenta a ostatní maloobchod mimo prodejny, který se snížil o 4,4 procenta.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK