Zájem studentů o podnikání poklesl, věří budoucím diplomům
09.05.2011
|
Tiskovka,
www.napadroku.cz
Tiskovka - NEPOUŽÍVAT
Zdroj: Finance.cz
5.5.2011 Zájem vysokoškolských studentů o podnikání meziročně poklesl. Zatímco v roce 2010 pracovalo při studiu 58 procent studentů, z nichž se šestina živila podnikáním, dnes ze všech pracujících studentů, kterých je 60 procent, podniká pouze desetina. Vyplývá to z každoročního průzkumu, který uskutečnili pořadatelé soutěže Vodafone Nápad roku 2011 mezi 372 studenty vysokých škol.
„Studenti si často myslí, že ideální doba pro zahájení podnikání nastává až po ukončení studia. V praxi je však tomu přesně naopak. Převážná část úspěšných podnikatelů začala realizovat své nápady již během studia na škole, kdy ještě nebyli tolik zatíženi finančními či jinými závazky a mohli si dovolit snáze podstoupit různá rizika,“ říká Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku.
To potvrzují i výsledky studie. Přestože dnes při vysoké škole podniká jen asi 6 procent všech studentů (tedy i těch, co při škole nepracují), po škole by chtělo podnikat 44 procent studentů. Jen necelých 19 procent z nich však má již vypracovaný nějaký podnikatelský záměr, který je pro zahájení vlastního úspěšného podnikání zpravidla nezbytný.
Studenti to vysvětlují různými omezeními. Pro téměř třetinu z nich představuje největší překážku pro podnikání nedostatek zkušeností, další třetinu pak nejvíce omezuje nedostatek finančních prostředků. Jen pětina z nich uvedla, že je nejvíce omezuje nedostatek nápadů.
„S omezeními, která studenti uvádějí, se velmi často setkáváme i u zbytku veřejnosti. Proto jsme před čtyřmi lety přišli s konceptem soutěže Nápad roku, ve které by mohli studenti i lidé z řad široké veřejnosti bez zkušeností a financí, ale se zajímavým podnikatelským nápadem, získat odbornou pomoc a peníze pro jeho realizaci,“ vysvětluje Martin Kešner.
Podle Kešnera může vstup do podnikání prostřednictvím soutěže pomoci i studentům, kteří při škole pracovat chtěli, ale o práci přišli. Podle průzkumu ztratilo během posledních 12 měsíců práci nebo brigádu téměř 18 procent studentů, tedy více než šestina. Přes 15 procent studentů si navíc myslí, že najít práci nebo brigádu je dnes těžší, než před rokem.
Změnit přístup studentů i široké veřejnosti k podnikání však podle průzkumu nebude jednoduché. Podle názoru téměř 60 procent studentů vychovávají české školy zatím stále spíše zaměstnance než podnikatele. Většina studentů, téměř 89 procent, pak navíc věří, že vysokoškolský diplom bude mít zásadní vliv na možnost získat zaměstnání a tedy i na jejich dobré budoucí uplatnění.
„Velký optimismus studentů není na místě. Podle statistik dnes české úřady práce evidují desítky tisíc nezaměstnaných absolventů a jejich počet nadále roste. Reálné příklady z uplynulých ročníků soutěže Nápad roku přitom ukazují, že zahájit úspěšné podnikání lze i bez velkých zkušeností či sta tisíců na účtech. Důležité je mít dobrý nápad a přesvědčit o něm investory,“ upozorňuje Martin Kešner.
Do soutěže Vodafone Nápad roku 2011 se mohou se svými projekty přihlásit jednotlivci i týmy, a to až do 10. května 2011. Součástí přihlášky podané přes stránky www.napadroku.cz musí být podnikatelský záměr, nápad na rozšíření firmy či projekt pro investory, který dosud nebyl realizován nebo je ve stádiu přípravy realizace po dobu kratší než dva roky.
Přihlášené nápady bude následně posuzovat porota složená ze zkušených podnikatelů, manažerů, investorů i zástupců médií. O úspěšnosti projektu v soutěži rozhodne především jeho proveditelnost v praxi, kvalita zpracování, originalita a potenciál dalšího růstu. V rámci finálového kola bude navíc hodnocena i osobní charakteristika osoby, která bude záměr realizovat. Šanci uspět tak bude mít každý bez ohledu na dosavadní zkušenosti s podnikáním.
Vyhlášení výsledků čtvrtého ročníku soutěže Vodafone Nápad roku 2011 proběhne 25. května letošního roku. Vedle hlavní kategorie Nápad roku 2011 budou vyhlášeny i dvě speciální kategorie Ekonom Student podnikatel zaměřená speciálně na studenty a Potenciál. Autoři deseti nejlepších projektů v kategorii Nápad roku a vítězní autoři projektů ve speciálních kategoriích získají hodnotné ceny. Každý nápad bez ohledu na umístění má navíc možnost získat investici ze strany investora, která může dosáhnout výše až pěti milionů korun.