Hawtai měla podle dohody do záchrany Saabu investovat 150 milionů eur (asi 3,6 miliardy Kč). Peníze měly automobilce pomoci obnovit výrobu, kterou musela kvůli nedostatku hotovosti začátkem minulého měsíce přerušit. Dohoda, jež zahrnovala rovněž vytvoření společného podniku a výrobu automobilů Saab v Číně, však musela být zrušena, protože Hawtai nebyla schopna získat potřebná povolení.
Po zrušení dohody se objevily zprávy, že Saab jedná s firmou Great Wall. "Spolupráce firem Great Wall a Spyker by mohla být vzájemně výhodná. Čínský partner má hotovost, kterou Spyker potřebuje," upozornil ve čtvrtek zdroj agentury Reuters. Mluvčí Great Wall dnes ale uvedl, že podniky nejsou v kontaktu.
Dohoda s Hawtai se mohla stát již druhým případem pomoci čínského podniku při záchraně švédské automobilky. Loni se čínská společnost Geely dohodla na koupi švédského výrobce osobních vozů Volvo Cars od amerického koncernu Ford Motor.
Automobilku Saab nyní vlastní nizozemská společnost Spyker, která se loni po vleklých jednáních dohodla na jejím převzetí od americké General Motors za 400 milionů dolarů (téměř sedm miliard Kč). Dohoda o prodeji zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.
Mnoho odborníků se ke spojení podniků Spyker a Saab staví skepticky. Saab vyrábí automobily od roku 1949 a součástí GM se stal v roce 1989, od té doby je však téměř nepřetržitě ztrátový. Spykeru se ještě nikdy nepodařilo vykázat zisk a se ztrátou počítá i v letošním roce.