"Ačkoliv letos byly Velikonoce, jedno z obchodně zajímavých období v roce, až v dubnu, čili tržby se nepromítly do prvního kvartálu, v prodejích se skupině dařilo, a to hlavně v Polsku a Rusku," uvedl Klofanda. V Polsku, kde má holding sídlo, vzrostly prodeje o osm procent zejména kvůli úspěšné restrukturalizaci, která začala loni na podzim.
Některé nákladové položky jsou podle Kofoly na historických maximech. Například ceny cukru a ropy vzrostly na světových trzích o více než 40 procent. "Během prvního kvartálu jsme se snažili pokrýt nárůst nákladů na výrobu, které jsou způsobeny vysokými cenami vstupů. Pokud i nadále budou mít ceny vzrůstající trend, budeme nuceni zdražit některé naše výrobky," sdělil předseda představenstva a většinový akcionář skupiny Kofola Jannis Samaras.
Skupina působí v Polsku, Česku, Rusku a na Slovensku. Většinový podíl drží v rukou čeští zakladatelé. Mezi její nejvýznamnější značky patří Kofola, Rajec, Vinea, Hoop Cola, Jupí, Jupík a Paola. Skupina nedávno koupila firmu Pinelli, předního tuzemského výrobce energetických nápojů dodávajícího na trh značky Semtex či Erektus.
Loni Kofole výrazně klesl zisk o téměř 400 milionů korun na 90 milionů Kč. Skupina prodala méně nápojů. Příčinami byly růst cen surovin, špatné počasí a vysoká konkurence.
Hospodářské ukazatele skupiny Kofola v 1. čtvrtletí 2011 (v tisících Kč): 1. čtvtletí 2011 1. čtvtletí 2010 Změna 2011/2010 Změna 2011/2010 (%) Tržby 1,700.874 1,429.331 271.543 19 Hrubá marže 520.989 601.241 -80.252 -13,30 EBITDA 83.120 151.732 -68.611 -45,20
Pozn.: všechny hodnoty jsou přepočteny z polského zlotého průměrným kurzem za období 1. 1. 2011 až 31. 3. 2011 (1 CZK = 0,1628 PLN)
Zdroj: Kofola