Stavba dráhy bude podle mluvčí letiště Michaely Lagronové trvat nejméně dva roky. Původně se s dokončením počítalo v roce 2010. Termín výstavby odsouvala i zdlouhavá jednání s vlastníkem pozemků pod plánovanou ranvejí - skupinou Penta a následná administrativní příprava stavby.
Nová dráha v Ruzyni má dlouhodobě řadu kritiků. Protestují proti ní lidé, kteří bydlí v okolí letiště. Podle vedení letiště je stavba nezbytná pro další rozvoj Ruzyně. Nová dráha za téměř devět miliard korun je klíčová pro další rozvoj letiště. Současná hlavní dráha se již blíží hranici své maximální kapacity, která činí 48 vzletů a přistání za hodinu.
Paralelní ranvej by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější ranveje budou letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Kapacita dráhového systému by poté měla vzrůst na 72 pohybů za hodinu.