Západní větev III. tranzitního železničního koridoru je součástí transevropské železniční sítě. Stavební úpravy mezi Plzní a Chebem byly rozděleny do tří etap: Plzeň - Stříbro, Stříbro - Planá u Mariánských Lázní a Planá u Mariánských Lázní - Cheb. Všechny tři stavby byly spolufinancovány z Fondu soudržnosti Evropské unie, a to až 85 procenty.
Posledním úsekem, jehož stavba skončila na konci dubna, byl úsek z Plané u Mariánských Lázní do Chebu. Ukončení prací znamenalo také konec několikaletých výluk na trati. Stavba umožní zvýšení traťové rychlosti, a tím i zkrácení jízdní doby, výrazně také zvýší standard cestování.
Celkově se jízdní doba mezi Plzní a Chebem zkrátí u rychlíkových souprav až o 16 minut. Mělo by se to projevit i ve vyšší konkurenceschopnosti železniční dopravy. Železniční stanice Cheb byla pro potřeby transevropské železniční sítě optimalizována v letech 2004 až 2006.
"Minulý týden měli občané Karlovarského kraje možnost projet se na této trati moderním Pendolinem. Možná že už za pár let bude Pendolino jezdit nejen z Prahy do Ostravy, ale třeba také z Prahy přes Plzeň do Chebu. Zcela jisté je to, že občané Karlovarského kraje budou mít na tratích z Mariánských Lázní do Chebu a z Chebu do Karlových Varů k dispozici pět zcela nových motorových vlaků PESA již od příštího roku," uvedl dnes krajský radní Vratislav Emler (nez.).
Jestli a kdy se koridor prodlouží až do Německa, není dosud jasné. "Máme v přípravě navazující stavbu Cheb - státní hranice, ale protože se zatím německá strana nepostavila zodpovědně k tomu, že by na jejich straně dobudovala železniční koridor, stavbu zatím připravujeme jako neelektrizovanou," doplnil Halla.
Podobně se připravuje i koridor z Plzně na Domažlice a Furth im Wald. Ani u této trati ale není dosud připravena německá strana na napojení. Prioritou by ale podle Hally mělo být spojení přes Cheb.