Dotaci na železniční dopravu nedostal v květnu od MF žádný kraj

20.05.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 20. května (ČTK) - Žádný z krajů neobdržel od státu květnovou dotaci na železniční dopravu, celkem jde o více než 200 milionů korun. Pokud by dotace byly zastaveny úplně, hrozí v některých krajích omezení železniční dopravy až o polovinu, vyplývá ze zjištění ČTK. Ministr financí Miroslav Kalousek však rádiu Impuls řekl, že provoz vlaků na regionálních tratích stát letos neomezí a krajům pošle částku, s níž počítají. Příští rok chce ale regionům příspěvek snížit z 2,6 miliardy o 600 milionů korun.

"O těch 600 milionů korun každý rok budou muset kraje redukovat některé své populistické sliby svým voličům, jako například vození dětí do školy zadarmo nebo cokoliv jiného," řekl Kalousek ve čtvrtek v rádiu Impuls.

S Kalouskem hodlá věc řešit Jihomoravský hejtman a předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD). "Na příští týden plánuji další jednání s ministrem Kalouskem, následně s hejtmany dohodneme naši koordinovanou reakci," řekl ČTK. I v jeho kraji květnová dotace 22,4 milionu chybí.

Podle Haškova nedávného vyjádření kraje budou trvat na tom, aby od státu smluvně dojednanou částku 2,6 miliardy korun ročně dostaly. Uvedl, že v případě zrušení státního příspěvku na regionální železniční dopravu, by se podle nejhorších scénářů mohla dopravní obslužnost snížit až o 40 procent, což by pocítila většina obyvatel republiky.

Podle Haška budou kraje tedy na plnění dohod trvat i za cenu, že by měly podat žalobu na stát a vymáhat si dojednané příspěvky soudně. Hašek už tehdy řekl, že stát krajům zkrátil dotace na dopravu o zhruba 600 milionů už mezi roky 2009 a 2010. O dalších asi 600 milionů Kč přijdou kraje podle Haška i letos na výnosech sdílených daní.

Zastavení květnových dotací ČTK potvrdil mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. MF podle něj řeší situaci po rozhodnutí Ústavního soudu ohledně stavebního spoření, chce dodržet schválený deficit státního rozpočtu, výdaje se proto musí někde ušetřit.

Ve Zlínském kraji postrádají zhruba 7,5 milionu korun. "Budeme vyžadovat dodržení smlouvy, kterou kraje uzavřely dříve. Hrozí eskalace problému. Budeme psát dopisy starostům s žádostí o naši podporu a budeme žádat dodržení smlouvy," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Drozd (ČSSD).

V Karlovarském kraji chybí zhruba 6,2 milionu korun. Podle náměstka hejtmana Petr Navrátil (ČSSD) by bylo nutné redukovat železniční dopravu v regionu o 50 až 60 procent, pokud stát dotaci zastaví. K omezení spojů by v takovém případě došlo i v Moravskoslezském kraji, jenž má měsíčně dostávat zhruba 16,5 milionu. "Každopádně bychom museli reagovat omezením železniční dopravy, protože rozpočty krajů, ani Moravskoslezského, nejsou schopny ten výpadek pokrýt. Čas je tak do konce měsíce," řekl náměstek hejtmana Miroslav Novák (ČSSD).

Zrušení dotací by zapříčinilo zrušení 35 až 40 procent železniční dopravy i v Jihočeském kraji. Ten má měsíčně dostávat 14,6 milionu korun. Pardubický kraj dostával měsíčně přibližně 11,25 milionu. "Jednali jsme s Českými drahami, které jsou nám ochotné nám počkat dva měsíce. Potom po nás chtějí buď změnu objednávky nebo doplacení z vlastního rozpočtu," řekl ČTK krajský radní pro dopravu Jan Tichý (ČSSD).

Krácení dotací by výrazně pocítili i cestující v Královehradeckém kraji, kde chybí asi 21 milionů. "Kraj by v takovém případě pravděpodobně nemohl objednat až 50 procent vlakových spojů. Dopravu by pak musel výhledově řešit zřejmě zavedením dalších autobusových spojů, které jsou levnější než vlaky. V současné době by ale bylo pro krajský rozpočet kritické i placení dalších autobusů," uvedl Jiří Hošna z tiskového oddělení kraje.

Vysočině chybí asi 10,2 milionu korun, Plzeňskému kraji více než 11 milionů Kč, Praze zhruba 17 milionů a ve středních Čechách to je až 40 milionů. "To je pro České dráhy samozřejmě významná částka. Pokud se to nějakým způsobem v krátké době nevyřeší, tak to bude znamenat velmi zásadní problémy Českých drah hraničící s ekonomickým kolapsem," varoval náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD).

Dotace nepřišla ani Ústeckému kraji, řekl ČTK jeho mluvčí Zdeněk Rytíř. Kraj ročně přispívá ČD zhruba 400 miliony korun, z čehož činí ministerský příspěvek zhruba 30 procent.

Liberecký kraj dokonce nedostal žádné peníze od začátku roku. Nárok přitom zatím měl na 37 milionů, měsíčně tedy 7,5 milionu korun. "Protáhla se nám jednání s Českými drahami a o peníze od státu jsme žádali až ve chvíli, kdy ministr zastavil jejich vyplácení," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp (ČSSD). I když kraj peníze nedostane, k omezování regionální dopravy přistoupit nechce.

Dohodu mezi státem a kraji o pravidelných příspěvcích na regionální železniční dopravu uzavřela úřednická vláda Jana Fischera. Vyplývá z ní, že kraje ročně dostanou 2,6 miliardy korun na regionální železniční tratě s tím, že dohoda platí do roku 2019. Podle Kalouska toto memorandum zřejmě ale není právně závazné a k věci si nechá vypracovat odborný posudek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK