Česmad má 3. června valnou hromadu, kdy by měl upřesnit formu a podmínky protestu. Spouštěcím mechanismem by podle tajemníka Česmadu Martina Špryňara bylo vypsání výběrového řízení bez předchozího projednání s dopravci.
"Voláme po tom, aby stát předložil seriózní studie proveditelnosti, efektivnosti a nákladovosti systému, aby to mohla posoudit odborná veřejnost. To se nyní neděje," řekl Starosta. Podle něj utrpí při rozšíření mýta na silnice II. a III. třídy zejména místní živnostníci.
V Česku elektronický systém mýtného pro nákladní auta a autobusy vybudovala a spravuje pro stát společnost Kapsch. Za ujeté kilometry na dálnicích a některých silnicích I. třídy dopravci začali platit od počátku roku 2007.
Loni se na mýtném v Česku vybralo rekordních více než 6,5 miliardy korun, letošní výběry budou podle průběžných údajů zřejmě vyšší. V mýtném systému je zaregistrováno 560.000 vozidel, z toho připadá 65.000 na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami. Na celkovém objemu vybraného mýtného se tato auta, které mají povinnost platit od ledna 2010, podílejí zhruba deseti procenty.