"Díky snížení režijních a osobních nákladů jsme dokázali vykrýt zvýšené ceny nafty, elektřiny i zdražení poplatků za používání dopravní cesty," uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Ceny energií podle něj výrazně zvýšily nepokoje na Blízkém východě a v případě elektrické energie i rychlý rozmach výstavby solárních elektráren v Česku. Dopravce jen za tyto vstupní komodity zaplatil v meziročním srovnání o 41 milionů korun více, dodal Žaluda.
Mezi dalšími položkami, které ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím podražily, uvádí dopravce platby za použití železniční cesty, jež meziročně vzrostly o 54 milionů. Dalších 98 milionů korun navíc si vyžádaly opravy a údržba vozidel.
České dráhy se poprvé od oddělení nákladní dopravy před třemi lety přehouply do zisku v loňském roce. Za rok 2010 vykázaly předběžně zisk devět milionů Kč proti předloňské ztrátě 1,06 miliardy korun.
ČD by se letos měla v osobní dopravě objevit konkurence. Nejpozději v prosinci letošního roku plánuje na trati Praha - Ostrava spustit dálkové vlaky společnost RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury, od prosince 2012 chce na stejnou trasu vyjet společnost Rapid Express podnikatele Leoše Novotného.