Případné zdražení by se podle něj týkalo jízdného placeného čipovou městskou kartou, které nyní stojí deset korun. Jeho cena by se mohla zvednout o jednu až dvě koruny, uvedl primátor. Jízdné placené čipovou kartou již 12 korun stálo, a to v roce 2008 a v první polovině roku 2009. Pak radnice jeho cenu vrátila na 10 korun. Zdůvodnila to tím, že chce ulevit lidem postiženým hospodářskou krizí.
Jízdné placené klasickou papírovou jízdenkou, koupenou například v trafice či v automatu, nyní stojí 14 korun. Zájem cestujích o placení těmito způsoby přitom klesá, lidé častěji platí přímo u řidiče, kde jízdné stojí 15 korun.
Vedle zvýšení cen radnice bude uvažovat i o tom, že by růst nákladů a hrozící ztrátu vyrovnala i mírným omezením linek a zvýšením dotace dopravnímu podniku z městského rozpočtu.
"Ředitel dopravního podniku by měl radě města navrhnout kombinaci těchto tří možností," řekl Fink. Podnik pro radní také udělá porovnání jízdného a dotací na městskou dopravu ve srovnatelných českých městech. O řešení by rada města chtěla rozhodnout do konce června.
K očekávané letošní ztrátě primátor uvedl, že její část ve výši asi pěti milionů korun by měl podnik sanovat ze zisků minulých let. Očekávaná čistá ztráta by pak činila asi osm milionů korun.
Loni Dopravní podnik města Hradce Králové vykázal zisk 12 milionů korun po předloňské ztrátě pět milionů korun. Výnosy podniku loni činily 307 milionů korun, z nichž 147,5 milionu korun byla dotace města. Firma má 430 zaměstnanců.
Přehled některých cen jízdného v MHD Hradec Králové v Kč: Základní jízdné - papírová jízdenka 14 Základní jízdné - čipová karta 10 Měsíční základní 370 Čtvrtletní základní 1000 Pololetní základní 1870 Roční základní 3060 Školní - 10 měsíců 1380
zdroj: Dopravní podnik města Hradec Králové
Zdeněk Rychtera jpt