Všem nepojištěným motoristům hrozí tvrdé sankce v podobě příspěvku nepojištěných do garančního fondu ČKP. Od ledna 2009 až dosud ČKP rozeslala nepojištěným téměř 400.000 výzev k zaplacení příspěvku a inkasovala od nich 337 milionů Kč. Zároveň nepojištění motoristé hazardují, že s nepojištěným vozidlem způsobí škodu, kterou budou muset zaplatit ze své vlastní kapsy.
Zdaleka nejhorším okresem je Chomutov, kde je 14.000 vozidel bez povinného ručení. Riziko, že nepojištěná vozidla registrovaná v tomto okrese způsobí nepojištěnou škodu, je 2,12krát vyšší, než je celorepublikový průměr. Mezi 12 nejrizikovějších okresů se vešly všechny tři okresy Karlovarského kraje, pět okresů Ústeckého kraje, za Liberecký kraj okresy Česká Lípa a Jablonec nad Nisou a okres Tachov jako jeden zástupce Plzeňského kraje. Relativně nejnižší riziko je v okresech Žďár nad Sázavou a Uherské Hradiště, kde je riziko poloviční, než činí celorepublikový průměr.
Počet i objem škod způsobených vozidly bez povinného ručení v posledních letech klesá. Zatímco v roce 2008 nepojištěné škody vystoupaly na 355 milionů Kč, v roce 2010 klesly na 211 milionů Kč. Počet nepojištěných škod se v tomto období snížil ze 4871 na 3639.
Díky uplatňování sankcí je od letošního roku garanční fond ČKP zcela financován vlastníky nepojištěných vozidel. Z garančního fondu jsou vypláceny škody poškozeným, kteří utrpěli škodu v souvislosti s dopravní nehodou, kterou způsobilo vozidlo bez povinného ručení. Od ledna 2009 jsou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, povinni hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu. Sazba se podle druhu vozidla pohybuje od 20 do 300 Kč denně, u osobního vozu 50 nebo 70 Kč denně. Součástí příspěvku jsou i náklady uplatnění a vymáhání. Příspěvek ale nenahrazuje pojištění.
Česká kancelář pojistitelů je profesní organizací pojišťoven, které poskytují takzvané povinné ručení. Spravuje garanční fond, z něhož hradí poškozeným škody, jež jim byly způsobeny nepojištěnými vozidly. Kancelář následně tyto škody vymáhá po řidičích a vlastnících nepojištěných vozidel.