"Zavedení mýta na silnicích nižší kategorie bude dalším daňovým zatížením dopravních služeb. Teoreticky by měly být náklady mýta v celé výši promítnuty do cen, ale vzhledem k převisu nabídky dopravců se tak těžko stane, což povede k dalším likvidacím malých silničních dopravců," uvedl Petr Kašík, výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky. Průměrná cena by měla být podle vyjádření Václava Nestrašila, ředitele úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), stanovena přibližně na tři koruny za kilometr a ročně by tento systém mohl od dopravců vybrat zhruba 3,2 miliardy korun.
Na silnicích druhé třídy uvažuje ministerstvo dopravy o sazbě zhruba 2,6 koruny na kilometr. Podle počtu náprav vozu a emisních kategorií by se konečná částka měla pohybovat v rozmezí 1,3 koruny a 3,1 koruny za kilometr, upřesnil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.
Dopravci považují plánované rozšíření mýtného systému na silnice nižších tříd za neefektivní a požadují vypracování seriózní studie, která by ekonomičnost projektu doložila. "Voláme po tom, aby stát předložil seriózní studie proveditelnosti, efektivnosti a nákladovosti systému, aby to mohla posoudit odborná veřejnost. To se nyní neděje," řekl prezident sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta. V případě dalšího nekoncepčního prosazování rozšíření mýtného by podle Starosty mohlo dojít k protestním akcím ze strany dopravců.
Sazba kolem tří korun na okresních silnicích je ve srovnání s průměrnými pěti korunami za kilometr dálnice příliš vysoká, řekl ČTK Martin Felix z Česmad Bohemia. Takto stanovená výše sazeb má podle Felixe za každou cenu obhájit obrovské náklady na zavedení mýtného a jeho malou výnosnost. "To zcela odporuje nařízení EU, že sazby mýtného musí odrážet náklady na výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury," dodal.
Výši sazeb elektronického mýtného zatím česká strana Evropské unii nenavrhla. Konkrétní studii Evropské komisi ministerstvo dopravy odevzdá ke schválení do konce letošního podzimu, uvedl Novák s tím, že sazby za ujetý kilometr se stále ještě řeší.
V nynějším mikrovlnném systému, který vybudovala a spravuje pro stát společnost Kapsch, počítají ujeté kilometry mýtné brány. Pro silnice nižších tříd se uvažuje o satelitním sledování ujetých kilometrů. V loňském roce se prostřednictvím mikrovlnného systému vybralo zhruba 6,5 miliardy korun.
V současném mýtném systému je zaregistrováno 560.000 vozidel, z tohoto počtu připadá 65.000 na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami. Na celkovém objemu vybraného mýtného se tato auta podílejí zhruba deseti procenty. Od 1. ledna letošního roku mýtné podražilo o čtvrtinu, další zdražení ministerstvo dopravy chystá od příštího roku. Se zavedením zpoplatnění podle ujetých kilometrů u osobních automobilů se do roku 2016 nepočítá.