Mýtné na silnicích nižších tříd postihne malé firmy,míní dopravci

26.05.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. května (ČTK) - Rozšíření povinnosti platit mýtné za ujeté kilometry i na silnicích nižších tříd postihne hlavně malé silniční dopravce a živnostníky, shodují se dopravci. Spuštění systému plánuje ministerstvo od roku 2013. Má přinést především peníze na údržbu dlouhodobě podfinancovaných silnic.

"Zavedení mýta na silnicích nižší kategorie bude dalším daňovým zatížením dopravních služeb. Teoreticky by měly být náklady mýta v celé výši promítnuty do cen, ale vzhledem k převisu nabídky dopravců se tak těžko stane, což povede k dalším likvidacím malých silničních dopravců," uvedl Petr Kašík, výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky. Průměrná cena by měla být podle vyjádření Václava Nestrašila, ředitele úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), stanovena přibližně na tři koruny za kilometr a ročně by tento systém mohl od dopravců vybrat zhruba 3,2 miliardy korun.

Na silnicích druhé třídy uvažuje ministerstvo dopravy o sazbě zhruba 2,6 koruny na kilometr. Podle počtu náprav vozu a emisních kategorií by se konečná částka měla pohybovat v rozmezí 1,3 koruny a 3,1 koruny za kilometr, upřesnil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Dopravci považují plánované rozšíření mýtného systému na silnice nižších tříd za neefektivní a požadují vypracování seriózní studie, která by ekonomičnost projektu doložila. "Voláme po tom, aby stát předložil seriózní studie proveditelnosti, efektivnosti a nákladovosti systému, aby to mohla posoudit odborná veřejnost. To se nyní neděje," řekl prezident sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta. V případě dalšího nekoncepčního prosazování rozšíření mýtného by podle Starosty mohlo dojít k protestním akcím ze strany dopravců.

Sazba kolem tří korun na okresních silnicích je ve srovnání s průměrnými pěti korunami za kilometr dálnice příliš vysoká, řekl ČTK Martin Felix z Česmad Bohemia. Takto stanovená výše sazeb má podle Felixe za každou cenu obhájit obrovské náklady na zavedení mýtného a jeho malou výnosnost. "To zcela odporuje nařízení EU, že sazby mýtného musí odrážet náklady na výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury," dodal.

Výši sazeb elektronického mýtného zatím česká strana Evropské unii nenavrhla. Konkrétní studii Evropské komisi ministerstvo dopravy odevzdá ke schválení do konce letošního podzimu, uvedl Novák s tím, že sazby za ujetý kilometr se stále ještě řeší.

V nynějším mikrovlnném systému, který vybudovala a spravuje pro stát společnost Kapsch, počítají ujeté kilometry mýtné brány. Pro silnice nižších tříd se uvažuje o satelitním sledování ujetých kilometrů. V loňském roce se prostřednictvím mikrovlnného systému vybralo zhruba 6,5 miliardy korun.

V současném mýtném systému je zaregistrováno 560.000 vozidel, z tohoto počtu připadá 65.000 na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami. Na celkovém objemu vybraného mýtného se tato auta podílejí zhruba deseti procenty. Od 1. ledna letošního roku mýtné podražilo o čtvrtinu, další zdražení ministerstvo dopravy chystá od příštího roku. Se zavedením zpoplatnění podle ujetých kilometrů u osobních automobilů se do roku 2016 nepočítá.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK