Pokutu pro České dráhy bude řešit Nejvyšší správní soud

31.05.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 31. května (ČTK) - Případ čtvrtmiliardové pokuty, kterou před dvěma lety za zneužití dominantního postavení uložil Českým drahám antimonopolní úřad, bude řešit Nejvyšší správní soud (NSS). Firma podala kasační stížnost. ČTK to řekl vedoucí tiskového oddělení ČD Radek Joklík. České dráhy tak chtějí zvrátit dubnový verdikt Krajského soudu v Brně, který sankci 254 milionů korun potvrdil.

Firma zatím pokutu platit nebude, současně s podáním kasační stížnosti požádala Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o odklad placení pokuty do rozhodnutí soudu. "ÚOHS nám v tomto vyhověl," uvedl Joklík. Podobně ÚOHS postupoval už při řízení u Krajského soudu v Brně.

Sankce 254 milionů Kč Českým drahám je nejvyšší, jakou kdy ÚOHS pravomocně jedné firmě uložil. Původně měla firma platit 270 milionů, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu předloni snížil. "Přestože se výše pokuty oproti ostatním, které ÚOHS za zneužití dominantního postavení ukládal, vychylovala, není nikterak nepřiměřená, nespravedlivá nebo likvidační," uvedl v dubnu soudce krajského soudu David Raus.

Co konkrétně České dráhy u NSS napadly, Joklík nyní neuvedl. V minulosti společnost proti nařízené pokutě protestovala a požadovala, aby případná pokuta za zneužití monopolního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo.

Podle ÚOHS dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Prý to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm. ČD také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.

Podle ÚOHS toto jednání mělo s vysokou pravděpodobností vliv na zákazníky, neboť zvýšené ceny se odrazily i v cenách pro konečné spotřebitele těchto služeb. Ačkoliv dráhy s výkladem ÚOHS nesouhlasí, od kritizovaného jednání po rozhodnutí úřadu upustily.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK