Cílem kontrolorů bylo prověřit poskytování, čerpání a použití peněz určených na pořízení a obnovu železničních vozů ČD. Peníze na vozy šly ze státního rozpočtu prostřednictvím dvou programů, a to v celkové výši 1,5 miliardy korun, a z úvěrů se státní zárukou ve výši 165 milionů eur (zhruba 4,1 miliardy Kč). NKÚ se zaměřil i na 11,8 miliardy korun, které ČD získaly v roce 2008 prodejem části majetku státní Správy železniční dopravní cesty.
Podle zprávy NKÚ ministerstvo dopravy neprokázalo, že prostřednictvím zmíněných programů zajistilo cílené a efektivní rozdělení státních peněž. Nestanovilo parametry programů tak, aby umožnily vyhodnotit splnění daných cílů, nehodnotilo efektivnost vynaložených peněz ani splnění cílů u programu, který skončil v roce 2008. U druhého programu úřad neřešil, že se realizace liší od schválených finančních podmínek, stojí ve zprávě.
Podle NKÚ peníze získané prodejem majetku železniční dopravní cesty byly původně určeny jen na obnovu kolejových vozidel. Ministerstvo dopravy později ale požádalo o širší využití peněz. Osm miliard korun z uvedené částky pak ČD použily na pořízení a obnovu vozů a zbylých 3,8 miliardy Kč na úhradu jiných závazků včetně mzdových.
Českým drahám kontroloři vytkli, že veřejnou zakázku na dodavatele železničních vozů zadaly na základě nabídky jednoho uchazeče, což mohlo ovlivnit výši ceny v neprospěch drah.
NKÚ provedl kontrolu v době od loňského listopadu do letošního dubna.