Limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má podle doporučení volebního výboru zůstat jako dosud 0,5 procenta denního vysílacího času. Výnosy z reklamy na ČT2 mají putovat do Státního fondu kultury ČR, výnosy z reklamy na ČT4 by měla Česká televize používat "na výrobu a vysílání pořadů se sportovní tematikou". Pro částečné zachování reklamy na ČT2 a ČT4 se minulý týden vyslovila televize Nova.
Novela zákona o České televizi původně předpokládala, že reklama bude v ČT zachována i po skončení procesu digitalizace. Počátkem letošního února poslanci rozhodli o odkladu projednávání této předlohy, aby měl ministr kultury Jiří Besser (za TOP 09) čas vyjednat s komerčními televizními stanicemi výši jejich příspěvku na financování české filmové tvorby.
"Vzhledem k tomu, že se de facto nejedná o příjmy České televize, tak je jen na politicích, zda tyto relativně snadno získané prostředky stát potřebuje, či nikoliv," komentoval doporučení sněmovního volebního výboru mluvčí ČT Ladislav Šticha. Česká televize však podle něj považuje za svoji povinnost upozornit, že výrazné omezení či úplné zrušení reklamy na ČT povede nepochybně k monopolizaci reklamního trhu. Před tím už dříve varovali zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.
Zrušení reklamy na internetových stránkách ČT bude mít podle Štichy dopad pouze na rozvoj speciálních webových projektů spojených s vysílaným programem. Ty byly dosud financovány právě s pomocí příjmů z prodeje reklamního prostoru. "Weby typu Sama doma nebo MS v hokeji či fotbale by pravděpodobně nemohly být poskytovány v kvalitě, na kterou si naši diváci zvykli," dodal Šticha.
Podle upravené novely by měly do Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie napříště místo ČT přispívat komerční televize dvěma procenty svých ročních čistých výnosů z reklamy. V současnosti do něj posílá ČT z reklamy 150 milionů korun ročně.
Vysílání reklamy v ČT mělo původně zcela skončit letos 11. listopadu. Tento den zákon určil jako datum završení televizní digitalizace. Právě na ni šla část výnosů z reklamy v České televizi. V týž den má podle dřívějších plánů nastat také liberalizace trhu; vysílací licence tak už budou nárokové, vysílat bude moci začít každý, kdo se domluví s operátorem sítě, o licencích nebude rozhodovat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) jako dosud.