Dovoz do Japonska se za květen zvýšil o 12,3 procenta na 5,61 bilionu jenů. Výsledkem byl obchodní deficit 853,7 miliardy jenů, který je druhý největší v historii Japonska. Rekord 967,9 miliardy jenů je z ledna 2009.
"Vývoz se opět snížil, protože se během měsíce propadly dodávky aut," reagoval ekonom z Japan Research Institute Ltd. "Automobilky se v květnu potýkaly s nedostatkem komponentů po zemětřesení a oživení v produkci nezaznamenaly," dodal.
Březnové neštěstí na severovýchodě země zanechalo přes 23.000 mrtvých či pohřešovaných, poničilo stovky továren a přimělo automobilky a další výrobce přerušit či omezit výrobu. V Toyotě a Hondě byla například květnová produkce na polovině běžného stavu. Výroba aut představuje jeden z pilířů japonské ekonomiky.
Celkový vývoz aut z Japonska se v květnu snížil o 38,9 procenta a dodávky autodílů do zahraničí klesly o 18,5 procenta. Z klíčových regionů se export aut do USA propadl o 43,5 procenta a do Číny, která je největším obchodním partnerem Japonska, o 40,1 procenta. Do EU klesl vývoz japonských aut o 35,8 procenta.
Ekonomové předpokládají, že se export ze země bude ve druhé polovině roku zvyšovat, protože by se produkce aut měla dostat na úroveň před zemětřesením během několika měsíců, napsala agentura AP.