"Nastane největší změna spotřebitelské legislativy za poslední dekádu," okomentovala dnešní rozhodnutí europoslankyně Zuzana Roithová.
Na polovinu (tedy na dva týdny) se proti současnosti podle této směrnice zkrátí doba, během níž prodejce při odstoupení od smlouvy bude muset vyplatit peníze zpět zákazníkovi. Firmy budou muset za použití karty účtovat lidem poplatek ve stejné výši, jaký ony platí bance. Pokud prodejce nebude správně informovat kupujícího o právech na vrácení zboží, pak bude mít kupující na vrácení koupeného výrobku až jeden rok. Zboží musí být zákazníkovi doručeno do 30 dní, jinak může kupující objednávku zrušit.
Normu musí ještě formálně schválit i členské země, avšak to by už mělo být zcela bez potíží, neboť europoslanci se s nimi dohodli na kompromisním znění. "Směrnice uzavře éru skrytých poplatků a předem zaškrtnutých políček na internetu, zvyšujících nenápadně cenu," řekla europoslankyně Olga Sehnalová. "Veškeré poplatky, které vzniknou po přijetí této konečné ceny (zákazníkem), bude muset hradit prodávající," dodala.
"Jsem ráda, že skončí praktiky podvodníků, kteří schválně používali malé písmo pro nejdůležitější ujednání a umisťovali je na poslední stránky smluv. Nyní budou muset být smlouvy čitelné a srozumitelné," doplnila Roithová.
Současně ale kritizovala, že norma nakonec neřeší to, aby lidé měli právo na dodání zboží z jiného státu EU. "Jde o to, že internetové obchody jako iTunes a další nedodávají do ČR své zboží či služby. Tím diskriminují české zákazníky oproti například Francouzům nebo Holanďanům," uvedla Roithová.
Směrnice, na jejíž převedení do národního práva budou mít země dva roky, má zajistit, že lidé budou znát identitu prodávajícího, nejen informace o sídle společnosti. Firmy budou mít povinnost sdělovat celkovou cenu včetně všech poplatků, stejně jako informace o pozáručním servisu či dodání. "Tyto změny ve výsledku povedou k větší důvěře spotřebitelů nejen v internetové obchody, a tím pádem k jejich většímu obratu," soudí Roithová.