Plocha, kterou si loni firmy na tuzemských veletrzích a výstavách pronajaly, vzrostla z 816.554 metrů čtverečních v roce 2009 na 863.889 metrů čtverečních. Počet vystavovatelů se v roce 2010 zvýšil z předloňských 28.458 na 31.345 a návštěvníků z 2,717.869 na 2,950.405.
Počet sledovaných veletrhů a výstav se loni snížil o jednu akci na 192, zatímco v roce 2009 meziročně klesl o 12. V porovnání se srovnatelným rokem 2008, kdy je brána v úvahu dvouletá periodicita tohoto trhu, byl loni zaznamenán pokles o 13 veletržních akcí. "To souvisí se snížením počtu organizátorů, žádné dramatické změny na trhu se neodehrály," uvedla SOVA ČR.
V roce 2009 plocha tuzemských veletrhů a výstav meziročně klesla o bezmála 24 procent a počet vystavovatelů i návštěvníků se tehdy snížil o desetinu. Firmy totiž kvůli krizi výrazně omezily výdaje na marketing. "Z analýzy celkového trhu vyplývá, že veletržní průmysl po hospodářské krizi znovu nabírá dech. Ve srovnání s rokem 2009 se jedná o nárůst ve všech důležitých parametrech, jediným poklesem je počet novinářů na veletrzích," uvedla SOVA ČR.
Počet vystavovatelů i návštěvníků se loni dostal takřka na úroveň předkrizového roku 2008. Pronajatá plocha byla o zhruba desetinu nižší. "Pokles plochy se dal očekávat, jelikož krize donutila firmy šetřit, což se projevilo skromnější účastí. Počet vystavovatelů a návštěvníků se ovšem téměř vyrovnal výkonům před hospodářskou krizí, což můžeme považovat za výrazný úspěch celého odvětví," stojí v komentáři SOVA ČR.
Průměrná výstavní plocha tuzemských veletržních a výstavních akcí se v posledních letech snižuje. Zatímco ještě v roce 2008 v případě auditovaných akcií činila 7419 metrů čtverečních, tak loni klesla na 6151 metrů čtverečních.
Vývoj v roce 2010 ovlivnil i velikost veletržních akcí, jelikož žádná z nich nezískala více než 750 vystavovatelů. Zhruba polovinu všech veletrhů a výstav v ČR tvoří akce, na kterých není více než stovka vystavovatelů. "Ekonomické souvislosti trhu se projevily i u největších akcí, které se z kategorií nad 700 vystavovatelů přesunuly do kategorie nad 500 vystavovatelů," upozornila SOVA ČR.
Mezinárodních veletrhů bylo loni v Česku stejně jako o rok dříve zorganizováno 46. Dominantní postavení si nadále udržuje společnost Veletrhy Brno, na kterou loni připadlo 35 mezinárodních akcí. Firma díky tomu měla v tomto sektoru podíl 76,1 procenta. Mezinárodní veletrhy mají v portfoliu také společnosti Incheba Expo Praha (10,9 procenta), Výstaviště Flora Olomouc (8,7 procenta), Ostravské výstavy (2,1 procenta) a Progres Partner Adversiting (2,1 procenta).
První pětka českého veletržního a výstavního trhu loni reprezentovala přes 94 procent výkonu celkového auditovaného trhu, 97 procent plochy, 95 procent vystavovatelů a 94 procent návštěvníků. Dlouhodobým lídrem je společnost Veletrhy Brno. V posledních dvou letech se na druhou pozici z hlediska plochy a návštěvníků českého auditovaného trhu propracovalo Výstaviště České Budějovice, které na této pozici vystřídalo Inchebu Praha.