Nová komunikace odvedla z města tisíce vozů, zejména nákladních, a zrychlila dopravu z Plzně do Mostu. "Situace byla neúnosná. Kvůli hustému provozu nemohli lidé přejít přes přechody, nedalo se vyjet z vedlejších ulic," řekl starosta Jaromír Zeithaml. Přes město, které je první obcí za Plzní ve směru na sever, denně projíždělo přes 10.000 vozů, z toho třetina nákladních. Přibývaly těžké vozy se surovinami.
"Většina lidí si oddychla. Vnitřní zóna se zklidnila. Škola, která je deset metrů od silnice, může mít otevřená okna a vevnitř nic neslyší, což je úžasná změna," dodal starosta. Město podle něj přípravě stavby velmi pomohlo, když poskytlo náhradní pozemky i rodinný domek.
Silnice první třídy I/27 je součástí dálkové trasy mezinárodního významu propojující Plzeňský, Středočeský a Ústecký kraj s Německem. Nově otevřený úsek tvoří západní obchvat města Třemošná. "Trasa, která vedla přes město byla směrově i výškově nevyhovující a negativně ovlivňovala životní prostředí ve městě, proto byla navržena její přeložka," vysvětlil generální ředitel ŘSD Jiří Švorc. Průtah přes Třemošnou byl podle něj zdrojem zásadních dopravních závad.
Silnice I/27 je podle Švorce významný dopravní tah s převažujícím tranzitním charakterem. Ve skladbě dopravy je poměrně velký podíl těžkých vozidel. Z celkového pohledu je stavba velkým přínosem pro zlepšení životního prostředí v celé Třemošné, dodal.
Obchvat Třemošné je řešen jako dvoupruh, v Plzni má být v budoucnu silnice I/27 čtyřpruhová. Stavba začíná před začátkem města, v místech odbočení do areálu Škoda JS. Pokračuje mimoúrovňovou křižovatkou. Přechod údolí říčky Třemošná, železniční trati Plzeň-Žatec a souběžné polní cesty je řešený mostní estakádou o délce 419 metrů. Konec obchvatu je za odbočkou k hotelu Diana. Město Třemošná je na obchvat napojeno na jihu i na severu a silnicí II/180 také ve střední části města. Na trase jsou dále dvě úrovňové křižovatky a šest mostních objektů.
Václav Prokš jpt