"Automobilový průmysl USA se po recesi přeorganizoval a nyní je štíhlejší a silnější. Je zapotřebí, aby se to samé stalo v Evropě, kde je nyní až 35 procent kapacit nadbytečných," řekl Odell na mezinárodním automobilovém summitu britského Svazu výrobců a prodejců motorových vozidel (SMMT) v Londýně. "Je zapotřebí celoevropská reforma, protože během recese evropské země chránily své vlastní národní šampiony," dodal.
Americké automobilky v poslední době výrazně zlepšily své hospodářské výsledky, a to za pomoci snižování výrobních kapacit a počtu pracovních míst. Největší americká automobilka General Motors předloni opustila bankrotový režim a koncem loňského roku se vrátila na burzu. V letošním prvním čtvrtletí více než ztrojnásobila čistý zisk na 3.2 miliardy dolarů (přes 54 miliard Kč). Vykázala tak nejvyšší čtvrtletní zisk za více než deset let.
Ford letos zažil z hlediska zisku nejlepší první čtvrtletí za 13 let díky silnému prodeji na domácím trhu a poptávce po vozech s nízkou spotřebou. Firma zvýšila čistý zisk na 2,55 miliardy dolarů z 2,09 miliardy před rokem.
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii loni podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) klesl o 5,5 procenta na 13,36 milionu vozů. Za poklesem prodeje stála hlavně slabší poptávka po ukončení programů šrotovného v některých evropských zemích. Evropské automobilky se slabou domácí poptávku snaží kompenzovat posilováním prodeje na rozvíjejících se trzích, jako je například Čína.
"Oživení evropské ekonomiky bude velmi pomalé a to samé bude platit i pro automobilový průmysl," uvedl Odell. "Nadbytečné kapacity (pro výrobu automobilů) jsou velkým problémem. Nepředpokládám, že by se to v brzké době změnilo," dodal.
Automobilový průmysl hraje důležitou roli v řadě evropských ekonomik, včetně České republiky. Celková výroba silničních vozidel v ČR loni stoupla o 9,4 procenta na 1,095 milionu.