Mimořádnou prověrku železničních tratí, která byla zaměřena zejména na stav šroubů přidržující koleje k pražcům, vedení SŽDC nařídilo poté, co na začátku května na Vyškovsku zřejmě kvůli uvolněným šroubům a jejich nedostatečné kontrole vykolejil nákladní vlak. Při mimořádné kontrole, do které se zapojilo více než 400 pracovníků, byly prověřeny všechny tuzemské železniční tratě. Speciální pozornost byla věnována přibližně 2700 kilometrům tuzemských železničních tratí, na kterých jsou použity šrouby.
"Kontrola ukázala, že nejhorší situace na celostátních tratích je v oblasti jižní Moravy. Na trati z Lanžhotu na státní hranici byly zjištěny uvolněné šrouby na 50 až 70 procentech upevňovadel," uvedla SŽDC. Na trati z Brna do Přerova se podíl uvolněných šroubů v jednotlivých úsecích pohybuje od 15 do 65 procent. Uvolněná upevňovadla byla při kontrole zjištěna také na trati z České Třebové do Bohumína, z Uherského Brodu do Újezdce či z Ústí nad Labem do Chomutova.
Nehoda nákladního vlaku se stala 5. června po poledni, kdy u Topolan na Vyškovsku vykolejilo 13 z 25 prázdných vagonů na uhlí nákladního vlaku. Nikdo nebyl zraněn. Škody se odhadují na 1,4 milionu korun. Na uvolněné šrouby upozornila po nehodě drážní inspekce.
Kvůli nehodě u Vyškova byl odvolán z funkce náměstek generálního ředitele SŽDC zodpovědný za úsek provozuschopnosti dráhy Josef Novobilský. Odvolán nebo postaven mimo službu byl kvůli nehodě rovněž provozní náměstek v Brně, přednosta správy tratí v Brně, traťmistr a vrchní mistr.