"Ze zkušenosti víme, že druhé pololetí bývá co do výběrů mýtného ještě o deset procent lepší, než to první. Pokud tedy nepřijde hospodářská krize či stagnace průmyslu, lze odhadovat, že celoroční hodnota vybraných finančních prostředků z mýta výrazně překročí osm miliard korun," odhadl Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která pro stát mýtný systém provozuje. Ministerstvo dopravy už dříve odhadlo celoroční výběr mýtného na přibližně 7,9 miliardy korun.
V červnu vybrané mýtné se podle Šimoníka meziročně zvýšilo o 22 procent na 707 milionů korun. Nejsilnějším měsícem z pohledu výše výběrů je s částkou 725 milionů letošní březen. Celkem se za 54 měsíců od začátku roku 2007, kdy bylo v Česku výkonové zpoplatnění dálnic a rychlostních silnic zavedeno, vybral elektronický systém od kamionů a autobusů téměř 28 miliard korun.
Tyto příjmy jsou ovšem hrubé, protože společnost Kapsch od státu část vybrané částky inkasuje za výstavbu mýtného systému a jeho provozování. Za budování systému stát loni odvedl firmě Kapsch poslední splátku, letos už platí jen za provoz. Výnosy mýtného jdou na rekonstrukce a výstavbu silnic a dálnic.
V mýtném systému je nyní zaregistrováno 572.000 vozidel, kterým byla vydaná palubní jednotka pro komunikaci mezi vozidlem a mýtnými branami. Původně se povinnost platit vztahovala na vozidla s hmotností nad 12 tun, od loňského roku se povinnost rozšířila i na menší vozidla s hmotností převyšující 3,5 tuny. Mýtným výběrům pomáhá také to, že letos od ledna stoupla cena mýtných tarifů v průměru o 25 procent.