Ekonomové podle ankety Reuters odhadovali přepočtený údaj na 12 milionů. Výsledek je přitom nejhorší za rok, a to kvůli slabé ekonomice a napjatému zásobování trhu. V květnu klesla roční míra prodeje téměř o procento na 11,8 milionu aut a také nenaplnila očekávání.
Spotřebitelé se u mnoha vozů museli smířit s vyššími cenami, protože se do nich promítl nedostatek komponentů a zásob po březnovém zemětřesení v Japonsku. Americké automobilky podle analytiků a investorů navíc omezily výhodné nabídky prodeje.
Zájemce o auta nalákaly proti tomu do prodejen klesající ceny benzinu. Pohonné hmoty ale zůstávají na čerpacích stanicích ještě drahé, a kupující si proto odváželi domů spíše menší vozy s nižší spotřebou.
Odbyt vozů z nabídky koncernu General Motors stoupl v červnu meziročně o desetinu a aut z produkce Fordu o 13,6 procenta. Zatímco Chrysler si polepšil o výrazných 30 procent, japonské automobilky Toyota a Honda postihl propad odbytu o 21 procent.
Koncern GM uvedl, že levnější benzin přilákal více zájemců o pickupy. Prodej modelu Chevrolet Silverado se zvýšil o pět procent a GMC Sierra si proti červnu minulého roku polepšil o osm procent. Odbyt pickupů Ford řady F se zvýšil o sedm procent a Chrysler vykázal u nákladních vozů Ram nárůst prodeje o výrazných 35 procent.
Analytici připomínají, že krize kolem Japonska je jen jedním z více zdrojů potíží odvětví. Samy automobilky GM, Ford a Toyota však očekávají silnější odbyt aut ve druhé polovině roku, napsaly agentury AP a Reuters.