Evropská unie v březnu rozhodla, že všechny letecké společnosti, bez ohledu na národnost provozovatele, létající na její území budou od ledna příštího roku zahrnuty do obchodování s emisními povolenkami. Unie tak chce přimět letecké společnosti k omezení zplodin ze spalování paliva a přispět k boji proti globálnímu oteplování.
Letecké společnosti mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat jen 15 procent. Podle EU bude dopad tohoto opatření na cenu letenek minimální, u zpáteční letenky mezi Bruselem a New Yorkem má činit několik eur. Letecké společnosti z USA, Číny, Ruska a dalších zemí však tvrdí, že EU nemůže zavést své opatření i na lety mimo region. Aerolinky by totiž neměly platit jen za to, co nalétají nad EU, ale za celou trasu, což poškozuje zvláště dopravce provozující dálkové lety.
USA původně předložily svůj požadavek na soudní přezkoumání a zrušení rozhodnutí EU u soudu v Británii. Ten je však odkázal na Evropský soudní dvůr. Soud by měl předběžně rozhodnout do konce letošního roku, tedy do začátku platnosti nového systému.
EU tvrdí, že její rozhodnutí je plně v souladu se všemi ustanoveními mezinárodního práva a nehodlá zrušit zákon schválený vládami EU a Evropským parlamentem. "Nemyslíme si, že je to exteritoriální opatření, protože když letadlo přistane nebo vzlétne z evropského letiště, máme právo, aby podléhalo legislativě v Evropě," uvedl mluvčí komisařky pro ochranu klimatu Isaac Valero-Ladrón. EU v rámci zákona garantuje zahraničním aerolinkám výjimku z nákupu povolenek, pokud jejich země zavede stejné opatření na snížení emisí.
Čína již pohrozila, že znovu zváží své objednávky na nákup letadel Airbus, pokud se budou emisní limity vztahovat i na její aerolinky. Naopak Rusko spolupracuje s EU na zavedení stejných opatření požadovaných unií.
Letecká doprava se podle odhadů podílí na globálních emisích oxidu uhličitého, který je podle některých vědců zodpovědný za globální oteplování, zhruba třemi procenty. Její podíl však rapidně roste. Evropská komise v březnu stanovila limit pro emise oxidu uhličité pro leteckou dopravu na příští rok na 212,9 milionu tun. To je zhruba o tři procenta méně než činil roční průměr v letech 2004 až 2006, napsala agentura AP.