Poláci od začátku roku zaregistrovali celkem 137.761 nových aut, z toho asi 24.800 v červnu. V samotném červnu se prodej nových aut meziročně propadl o 8,3 procenta.
Podle Samaru se dalo předvídat, že letos v Polsku nová auta půjdou hůře na odbyt. V zemi už neplatí daňové zvýhodnění pro auta s přepážkou, mezi lednem a červnem majitelé zaregistrovali o 94 procent méně takto upravených vozidel než před rokem. V Polsku se také od ledna zvýšila základní sazba DPH z 22 na 23 procent.
Samar s odvoláním na zprávu serveru Comperia.pl upozorňuje, že se mění chování individuálních klientů shánějících auto. Kupují méně nových aut, zajímají se více o ojetiny. Zatímco mezi loňským červencem a letošním březnem se více než polovina lidí zajímala o půjčku na nákup nového auta, v posledních měsících se trend úplně změnil. V současnosti si okolo 80 procent lidí chce půjčit peníze na nákup ojetého automobilu.
"Omezené finanční možnosti představují velkou překážku v rozvoji trhu," uvádí Samar. Připomíná, že v posledních měsících šly výrazně nahoru ceny paliv, zdražilo i jiné zboží. Lidé prý pociťují nejistotu ohledně dalšího vývoje polského i evropského hospodářství, a kupují proto ojetá, tedy levnější auta, nebo nákupy odkládají na lepší časy.
Pozici lídra si na polském trhu dlouhodobě udržuje česká Škoda Auto, v prvním pololetí jí nicméně prodej nových aut meziročně klesl o téměř čtyři procenta na 16.331 vozů. Druhým nejprodávanějším automobilem byl do konce června Opel s podílem skoro 8,3 procenta trhu, třetím Ford s více než 7,7 procenta.
Značka Registrovaná auta I. - VI. 2011 Meziroční změna Podíl na trhu Škoda 16.331 -3,96 11,84 Opel 11.403 -0,35 8,27 Ford 10.666 -6,96 7,74 Toyota 10.031 -14,23 7,28 Fiat 9 533 -21,79 6,91
Zdroj: Institut Samar