"Lidé jsou letos více ochotni cestovat, což potvrzuje zvýšený prodej zájezdů. Navíc zákazníci v letošním roce kladou zvýšený důraz na kvalitu služeb. Například více než loni vyhledávají kvalitnější hotely," uvedl Michal Tůma z cestovní agentury Invia.cz. Proti loňskému roku například klesá poptávka po dvouhvězdičkových hotelech, které Čechům prý už nevyhovují.
Největší nárůst zájmu z hlediska destinací agentura zaznamenala u Itálie a Turecka, které z předních příček pomyslného žebříčku vytlačily tradičně velice silný Egypt. První příčku v počtu prodaných zájezdů si přesto udrželo Řecko.
Poměr zákazníků využívajících leteckou dopravu proti loňsku vzrostl o dvě procenta na 64 procent. Obliba klesla naopak u autobusové dopravy. Co se týká stravování, lidé nejčastěji volili pobyty all inclusive, a to v 39 procentech případů. Dalších 26 procent prodaných zájezdů agentura prodala s polopenzí a třetí nejpočetnější skupinou s 20 procenty se staly zájezdy beze stravy.
Lidé podle Tůmy letos nejčastěji odjížděli na pobytové zájezdy. Dovolenou u moře strávilo téměř 82 procent zákazníků agentury, na čistě poznávací zájezd odjelo osm procent a pět procent klientů si zakoupilo lyžařský zájezd. Průměrná cena zájezdů prodaných agenturou v prvním pololetí dosáhla 12.320 korun.
Pořadí nejprodávanějších zájezdů podle zemí: pořadí 1. pol. 2011 1. pol. 2010 1. Řecko Řecko 2. Itálie Egypt 3. Turecko Itálie 4. Egypt Turecko 5. Bulharsko Tunisko
Prodané zájezdy podle druhu v procentech druh 1. pol. 2011 1. pol. 2010 Pobytové 81,5 % 79,9 % Poznávací 7,7 % 8,4 % Lyžařské 5,4 % 7,9 % Eurovíkendy 4,8 % 3,3 % Jiné 0,6 % 0,5 %
Prodané zájezdy podle typu stravy v procentech typ 1. pol. 2011 1. pol. 2010 All Inclusive 39 % 39,1 % Polopenze 26 % 25 % Beze stravy 19,7 % 21,2 % Snídaně 13,5 % 13,3 % Plná penze 1,7 % 1,3 % Jiné 0,1 % 0,1 %
Zdroj: Invia.cz