"Rozpočet SFDI pro rok 2011 byl za poslední léta nejnižší," řekl Dobeš. Rozpočet státní instituce, která má na starosti investice do rozvoje a údržby silnic a železnic v Česku, se pro letošní rok snížil zhruba o třetinu na 61,3 miliardy korun. Zvýšení rozpočtu fondu je podle Dobeše nezbytné pro zvyšování konkurenceschopnosti země a také kvůli tomu, aby bylo vůbec možné zahájit nové stavební práce.
Desetimiliardové zvýšení státních peněz pro dopravní infrastrukturu nedávno požadoval i Dobešův předchůdce Šmerda. Růst financí byl podle něj nezbytný proto, aby se nezastavily práce na projektování staveb a výkupy pozemků a aby bylo možné vyčerpat dotace z operačních programů Evropské unie.
Peníze z národních zdrojů jsou jen částí příjmu SFDI, další finance na výstavbu a opravy dopravní infrastruktury fond dostává z výběrů mýtného a právě z unijních dotačních programů. Podle dosavadního předpokladu by SFDI příští rok mělo z národních zdrojů obdržet zhruba 33 miliard korun.
Ministerstvo dopravy bude rovněž potřebovat peníze na pokrytí závazků části výstavby, na kterou stát v minulých letech uzavřel smlouvy a pro niž není zajištěno financování. Celková výše těchto závazků podle ministerstva dopravy činí 29 miliard korun.
Kromě přímého zvýšení financování SFDI z veřejných peněz počítá Dobeš s rozšířením nynějšího systému placení elektronického mýtného. To by se podle něj mělo rozšířit na další úseky silnic první třídy a možná i na vybrané komunikace druhé třídy. V současnosti se problematikou efektivity rozšiřování mýtného na ministerstvu zabývá pracovní skupina, uvedl Dobeš. Na základě analýzy nákladů a potenciálních příjmů poté ministerstvo vypíše příslušný tendr na dodavatele technologie. To ale není otázka nejbližších měsíců, upozornil Dobeš.