Evropská sedmadvacítka je vůbec největším producentem filmů na světě a druhým největším televizním trhem. Ochrana autorských práv je ovšem v tomto případě roztříštěná a v každém ze 27 členských států je jiná. To kromě jazykových překážek představuje i překážku pro šíření audiovizuálních děl. Evropskou komisi trápí zejména "džungle", která panuje na internetu.
Uživatelé se tak setkávají se situací, kdy si svůj oblíbený pořad nemohou na internetu pustit jen kvůli tomu, že přejeli hranice jiného státu, přestože se pořád nachází na území evropské sedmadvacítky. Komise tak chce dosáhnout toho, aby všechna online dostupná díla byla k dispozici ve všech členských státech a na všech elektronických zařízeních. Zlepšení situace si pak slibuje právě od harmonizace autorských práv.
"Budoucí autoři nebo producenti audiovizuálních děl by mohli mít možnost registrovat svůj počin a získat pro něj univerzální ochranu, která by byla platná v celé EU," uvádí materiál, který dnes představila Evropská komise.
Současný neutěšený stav je mimo jiné důvodem, proč se například premiéry nových filmů v jednotlivých státech liší. To přitom neplatí jen pro kina, ale i pro DVD či online videopůjčovny. Komise upozorňuje, že celý systém poškozuje filmový průmysl, protože jednotné datum premiéry by zvýšilo výdělek autorů a producentů, a mohlo by přispět k potírání počítačového pirátství.
EU je sice největším producentem filmů na světě, ale samotný průmysl je velmi roztříštěný a stojí zejména na malých a středních firmách. To je diametrální rozdíl proti bohatému Hollywoodu, kde produkují filmy obrovská studia. "Ve srovnání s USA či Japonskem evropský filmový průmysl trpí nedostatkem investic a průměrný rozpočet na jeden film je zlomkem toho, co dokážou sehnat velká (americká) studia," píše komise.