Podnik koncept nahrazení klasické pošty kombinací výdejního místa provozovaného jiným subjektem a motorizovaného doručování testoval půl roku v téměř 50 obcích. V závěrečném dotazníku hodnotili představitelé místní samosprávy aktuální spokojenost s obsluhou a případnou změnu oproti dřívějšímu fungování pošty, tedy stavu před spuštěním celého projektu.
V závěrečném dotazníku hodnotili představitelé místní samosprávy aktuální spokojenost s obsluhou a případnou změnu oproti dřívějšímu fungování pošty, tedy stavu před spuštěním celého projektu. Dotazník byl postaven na bodovém ohodnocení ve škále od jedné do pěti jako ve škole. Výsledná známka 1,82 podle pošty ukazuje, že zřízením výdejního místa nedochází ke zhoršení kvality a dostupnosti poskytovaných poštovních služeb obyvatelům obcí.
Pošta chce vyhodnocení projektu předat dozorčí radě a ministerstvu vnitra jako svému zřizovateli. Poté by měla rozhodnout, zda v projektu bude pokračovat.
"Výsledky průzkumu nám potvrdily, že parametry projektu jsou nastaveny správně. Změny formy poštovní obsluhy se tedy občané nemusí obávat. Všechny připomínky, které zástupci obcí a provozovatelů výdejních míst měli, budeme podrobně analyzovat a v rámci projektu je využijeme," uvedl generální ředitel České pošty Petr Zatloukal.
Podle místopředsedy Svazu měst a obcí Josefa Bezdíčka se ve většině případů kombinace motorizovaného doručování a výdejního místa jeví jako opravdu funkční. "Do budoucna je ale třeba umět lépe záměr přeměny pobočky vysvětlit, reagovat vstřícně na dotazy a dokázat zohlednit obavy starostů a občanů. Počáteční nevraživost k tomuto projektu ze strany samosprávy vyplývala právě z nedostatku informací," dodal.
Dílčími kritérii pro hodnocení byly například rozsah poskytovaných služeb, úroveň kvality doručování i výdeje zásilek, úroveň kvality peněžních služeb, dostupnost poštovních služeb, řešení podání a dodání zásilek pro seniory, matky s dětmi a imobilní občany a podobně.
Lidé podle výsledků šetření pozitivně vnímají změnu otvíracích hodin pro veřejnost a možnost vyzvednutí zásilky v delším časovém rozsahu.Na základě požadavků zákazníků je ale potřeba zlepšit dostupnost peněžních služeb. Pro optimální fungování projektu je třeba změnit komunikaci České pošty a zvýšit informovanost obyvatel a zástupců samospráv. Výběr vhodného partnera pro provozování výdejního místa potřebuje určitý čas.
Pošta pilotní projekt odstartovala na přelomu roku. Zpočátku jej provázela kritika ze strany samosprávy i vlády kvůli malé informovanosti a obavám ze zhoršení dostupnosti poštovních služeb. Pošta provozuje 3370 poboček.