Plzeňský kraj odmítá nižší dotace na vlaky,chce se bránit žalobou

20.07.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 20. července (ČTK) - Pokud dostane příští rok méně dotací na regionální vlaky, tak jak plánuje ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), je Plzeňský kraj připraven podat žalobu na stát. Snížení dotací pro všechny české regiony z 2,6 miliardy na dvě miliardy korun ročně by podle hejtmana Milana Chovance (ČSSD) znamenalo, že by kraj musel doplatit až 50 milionů korun ročně nebo omezit dopravu.

"Dalších 40 až 50 milionů korun bychom museli zaplatit dopravcům, pokud se zvýší DPH z deseti na 19 procent," řekl ČTK náměstek hejtmana Jaroslav Bauer (ČSSD). Kraj by tak musel příští rok vydat na dopravní obslužnost nad plán až 100 milionů Kč.

Kraj, který považuje regionální železniční dopravu za strategickou a páteřní, na ni dostává měsíčně od státu 11 milionů Kč měsíčně. Dotace vyplývá z memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti, platného do roku 2019.

"Pokud stát poruší smlouvu, u jejíhož podpisu byli premiér a ministři dopravy a financí, tak si neumím představit, že kraje budou mlčet. A jestli ano, tak tu žalobu dáme sami," řekl hejtman jako stínový ministr dopravy. Asociace krajů má podle Bauera čtyři právní posudky, které "jasně říkají, že memorandum je klasickou smlouvou". "Právníci na to nahlížejí ne podle názvu dokumentu, ale podle obsahu. Budeme ministerstvo financí (MF) žalovat a domáhat se naplnění smlouvy," dodal. Desetileté memorandum uzavřela s kraji vláda Jana Fischera.

Koncem září bude krajské zastupitelstvo schvalovat smlouvu s Českými drahami (ČD) na další rok, kde se musí objevit, zda rozsah přepravy zůstává, anebo se budou škrtat tratě. Jízdní řády se musí vytisknout do prosince, kdy ale teprve bude schvalován rozpočet státu, který má definitivně říci sumu dotací pro kraje. Kroky, které narychlo připravuje ministerstvo, by se podle hejtmana dělat s výhledem na tři až pět let, aby byla šance připravit náhradní řešení. Kraj diskutuje se starosty omezení některých spojů v případě, kdy na jedno místo jede poloprázdný vlak i autobus.

Kraj má uzavřený kontrakt s ČD, které si podle ní smlouvají koleje u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). "Zřejmě se v asociaci budeme bavit o tom, aby všechny smlouvy měly doušku pro případ, když stát nedodrží smluvní závazek vzešlý z memoranda. Pak si my vyhrazujeme právo spoje proškrtat," dodal. ČD by dopředu musely stanovit trasy s nejnižší přepravu.

Plzeňský kraj podle Chovance trpí tím, že je málo zalidněný a v oblasti příhraničí bude vždy jezdit méně lidí a nemohou tam být takové dopravní výkony jako na Moravě. "Stát musí říci, zda tu veřejnou službu chce a že tyto oblasti budou mít nějakou bonifikaci. Jinak je to vzkaz těm lidem, aby se odtamtud vystěhovali," dodal.

Ministr Kalousek původně zvažoval, že dotace na regionální vlaky zcela zastaví. Od toho ale podle Bauera po tlaku krajů ustoupil. Kromě 600 milionů Kč na regionální vlaky plánuje snížit o 400 milionů Kč dotace na rychlíky, což by mělo také regionální dopad. Obojí znamená úbytek pracovníků na železnici o 1000 až 1500, dodal Chovanec.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK