Výdaje na internetovou reklamu v pololetí klesly o 3,8 pct

26.07.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. července (ČTK) - Tuzemské investice do zobrazované internetové reklamy v první polovině letošního roku v ceníkových cenách meziročně klesly o 3,82 procenta z 1,982 miliardy korun ve stejném období loňského roku na 1,906 miliardy korun. Vyplývá to z údajů projektu AdMonitoring, který pro Sdružení pro internetovou reklamu na základě ceníkových cen provedla agentura Mediaresearch. Reklamní bannery mají tradičně největší podíl na celkové internetové reklamě.

Nejvyšší reklamní výkony v prvním pololetí letošího roku opět vykázala skupina Seznam.cz, u které se investice zadavatelů zvýšily z 727,3 milionu korun ve stejném období loňského roku na 776,9 milionu korun. Druhé místo obhájila společnost Centrum Holdings, pod kterou spadá Centrum.cz. V případě Centrum Holdings investice zadavatelů letos do června klesly z 377,5 milionu korun v první polovině loňského roku na 316,2 milionu korun. Třetí byla mediální skupina Mafra, u které byl letos v pololetí zaznamenám pokles reklamních výkonů z loňských 303,7 milionu korun na 293,5 milionu korun.

Letos v červnu zadavatelé do online reklamy investovali celkem 352,4 milionu korun, což byl ve srovnání s květnem pokles o 6,8 procenta. V meziročním srovnáním byly červnové investice nižší o 7,7 procenta. "Mezi měsíci květnem a červnem není pokles reklamních investic ničím neobvyklým, v předprázdninovém období firmy své výdaje tradičně tlumí. V loňském roce tento rozdíl činil dokonce 16,4 procenta," uvedla společnost Mediaresearch.

Na vrcholu se už druhým měsícem drží společnost Telefónica O2 Czech Republic, jejíž výdaje do online reklamy v červnu činily 18,9 milionu korun. Na druhé místo se zařadilo Aukro s investicemi v objemu 16,3 milionu korun.

Loni zadavatelé v Česku zvýšili celkové investice do všech typů internetové reklamy na 7,7 miliardy korun. To je o 1,3 miliardy více než v roce 2009. Pro letošní rok očekávají provozovatelé internetových médií meziroční růst o 24 procent. Podíl internetu na reklamním trhu vystoupal loni na téměř 13 procent. Je na třetím místě za televizí a tiskem.

Největší podíl na internetové reklamě měla loni právě display reklama, tedy bannery. Podle ceníkových cen do ní zadavatelé investovali přes 4,5 miliardy korun. Do reklamy v katalozích to bylo 985 milionů korun. V PPC systémech (pay-per-click), kam patří kontextová reklama a vyhledávání, inzerenti utratili téměř 2,2 miliardy korun v reálných cenách.

Tuzemský reklamní trh letos vykazuje pokles. Tržby z reklamy u všech typů médií kromě internetu se letos v Česku od ledna do června meziročně snížily o 5,2 procenta na 25,476 miliardy korun z 26,877 miliardy korun v loňském prvním pololetí. Pokles postihl zejména reklamu v denících a časopisech, naopak televizní reklama mírně vzrostla. Vyplývá to ze statistik společnosti Kantar Media, jejíž údaje vycházejí z ceníků za reklamu a neberou v úvahu množstevní slevy, ani barterové smlouvy.

TOP 10 skupin médií, u kterých zadavatelé internetovou reklamu nakupovali

1. pololetí 2011 1. pololetí 2010 Seznam.cz 776,944.319 727,307.036 Centrum Holdings 316,146.701 377,512.253 MAFRA 293,482.585 303,722.743 Nezapojená média 78,167.270 139,526.634 Ringier Axel Springer 74,314.289 46,991.290 Mladá fronta 72,292.791 39,510.220 Economia 45,160.125 37,407.131 CET 21 33,628.264 64,065.429 Internet Info 26,868.535 17,510.079 Finance media 12,976.594 37,258.376

Zdroj: projekt AdMonitoring, agentura Mediaresearch

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK