"Co se týče případného zpoplatnění silnic první a případně vybraných silnic druhé třídy pomocí mýtného systému, tak je to v tuto chvíli technicky nerealizovatelné," říká Dobeš. Důvodem je podle něj systém mýtných bran, který používá firma Kapsch. Smlouva s touto společností skončí až v roce 2016. Dobeš tvrdí, že do té doby je prakticky nevypověditelná, ačkoli není pro stát výhodná.
Toto stanovisko potvrzují podle HN i dopravní experti. "Rozšíření ve skutečnosti možné je, ale s využitím jiné technologie, než jakou používá současný mýtný systém," poznamenal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Jak uvádí deník, problémem u silnic první a druhé třídy je velké množství nájezdů a sjezdů, na kterých by musely být samostatné brány. Další potíží je, že pozemky kolem těchto silnic nebývají majetkem státu. Nepochybně by nastaly komplikace s výkupem těchto pozemků a následně elektrifikací bran, vysvětluje Moos.
Řešením by podle něj bylo zavedení hybridního systému. To znamená, že by řidiči měli v autě jednu krabičku, která by dokázala zachytit, že řidič projel mýtnou bránou a zároveň by pomocí satelitu určila, že jede po některé ze zpoplatněných silnic I. nebo II. třídy, píšou HN.
To by znamenalo pořízení zcela nového mýtného systému. Ten by musela do roku 2016 buď nabídnout přímo firma Kapsch, nebo by musel fungovat paralelně s již existujícím systémem.
Podle Dobeše by ale existence dvou systémů byla drahá. Zároveň odmítá, aby systém dodala bez soutěže společnost Kapsch. "Zakázku v tak velkém rozsahu si vůbec neumím představit bez výběrového řízení," podotkl Dobeš.