O vstupu Zuno na český trh, její aktuální produktové skladbě či chystaných novinkách s námi hovořil Miroslav Střihavka, ředitel pro Českou republiku.
19. července jste otevřeli vaše služby veřejnosti, kolik kurýrů již doručilo startovací balíčky?
Jsou to tisícovky doručených zásilek, a každým dnem přibývají další.
Jak jste vlastně zvládli počáteční nápor, proběhlo vše podle vašich plánů, nebo jste podcenili zájem a někteří klienti byli kontaktováni v delší než slíbené době?
První zákazníci si založili účet jen chvilku po půlnoci z 18. na 19. července. Hodinu po hodině návštěvnost našeho webu narůstala a zájem pak kulminoval odpoledne a večer. Lidé hodně volali také na call centrum ZUNO, a i přes něj si otevírali účty. Prvotní zájem předčil naše očekávání, i tak jsme ho zvládli dobře.
Jak dlouho jste spuštění bankovních služeb v Česku připravovali?
Koncept ZUNO stojí na tom, že postupně otevřeme v co nejvíce zemích střední a východní Evropy. S Čekou republikou se počítalo od samého počátku jako s druhou lokalitou, po pilotním Slovensku. První klíčoví zaměstnanci pro českou pobočku přišli před rokem, zhruba v té době začaly intenzivní přípravy.
Plánují se po Slovensku a Česku otevírat další státy?
Jednoznačně. ZUNO má ambice působit postupně v celém regionu CEE. V roce 2012 by mělo přijít na řadu Polsko a Maďarsko.
Na Slovensku slavíte solidní úspěchy, místní bankovní trh však není co do počtu působících subjektů tak rozvinutý jako ten český. Uvažujete i nad tím, že by penetrace českého trhu nemusela být snadná?
Uznávám, že konkurence je u nás větší a dobýt tuzemský trh bude tvrdší oříšek. I proto jdeme například do trochu agresivnější reklamy, a pro klienty dosud neznámé nabídky. Třeba denní připisování úroků na spořicím účtu – klient může vydělat za rok o tisíce víc než jinde při stejné úrokové sazbě. Nebo bankovnictví v mobilu – o něm se dosud taky spíšě jen mluvilo. ZUNO jej nabízí od prvního dne.
Podívejme se blíže na vaše současné produkty. U běžného účtu Zuno jsou zvýhodněné výběry z bankomatů Raiffeisenbank. Jsou Zuno a RB propojené produktově ještě jinak?
ZUNO a Raiffeisenbank mají společného akcionáře. A tím to v podstatě končí. Jsme si navzájem konkurenty, a v případě bankomatů nejde o žádné produktové propojení. Využili jsme obchodní nabídky od Raiffeisenbank, která je výhodná pro obě strany, a sdílíme tak jednu bankomatovou síť. Není to ale zadarmo, pořád je to byznys.
Plánujete další provázání Zuno a RB, např. formou výhodnějších úrokových sazeb pro ty klienty Zuno, kteří mají produkty i u Raifky? Nebo je politika spíše taková držet banky striktně od sebe?
Produktové provázání neexistuje a nejspíš ani nebude. Jsme skutečně konkurenti.
Jedním z vašich taháků je tzv. autopilot u běžného účtu Plus. Pokud se nepletu, Raiffeisenbank nabízí už delší dobu rovněž možnost automatických převodů mezi spořením s běžným účtem. Je mezi autopilotem Raifky a Zuno nějaký rozdíl?
Autopilot v ZUNO je online a přesouvá vaše peníze plně automaticky noc co noc, zatímco spíte, podle vašeho nastavení. Pokud jsou na trhu podobné produkty, většinou je musíte ještě nějak manuálně kontrolovat.
Váš mechanismus daňových úlev u spoření prý překvapil i samotné české Ministerstvo financí. Vysvětlete prosím čtenářům, že neokrádáte stát o daně, ale prakticky jim vlastně nabízíte ještě vyšší úrokovou sazbu než 2 %. Funguje toto v jiných státech?
Je s podivem, že banky v Česku něco takového už dávno nenabízejí, protože v jiných zemích, kde možná dokonce fungují jejich sesterské pobočky, je to běžné. Jde o to, že pokud na svých vkladech vyděláte maximálně 6,99 Kč denně, neplatíte z nich daň. V praxi to znamená, že každý, kdo má v daný den při úroku 2 % p.a. na spoření sumu do 127 500 Kč, nemusí z úroku, který mu ZUNO vyplatí, odvádět daň. Celé je to o systému zaokrouhlování, platném pro ČR. Rozhodně neděláme nic nelegálního. A klient je spokojený.
V současnosti nabízíte platební styk a vkladové produkty. Co přijde dále? Úvěry?
Ano, je to logické. V první vlně připravujeme produkty jako spotřební úvěr, kontokorent, kreditní karta. V druhé vlně počítáme s tím, že nabídneme služby i podnikatelské sféře.
Mohou současní klienti počítat v dohledné době i s možností povoleného debetu u jejich běžného účtu?
Ano, kontokorent připravujeme.
Děkuji za rozhovor,
Tomáš Skolek, Finance.cz