"Propad celkového indexu maloobchodu včetně automobilového segmentu vypadá poměrně dramaticky, je ale ovlivněn loňskými nebývale vysokými prodeji aut a tržbami za jejich opravy. Vliv této vysoké základny se v dalších měsících již neprojeví. I při odhlédnutí od uvedeného mimořádného faktoru ovšem platí, že spotřebitelé zůstali v červnu ve svých výdajích opatrní," uvedl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
Po zdražení bydlení, energií a dopravy, což jsou výdaje, které lidé platit prostě musí, na utrácení už tolik nezbývá, doplnil analytik Home Creditu Michal Kozub. Pokles tržeb obchodníků podle něj překvapil celý trh. Spíš ale prý půjde o ojedinělý výkyv mezi dobrými měsíci než o začátek klesajícího trendu. Projevila se zřejmě i stávka odborářů, během níž si mnoho lidí raději prodloužilo volný víkend a odjelo na dovolenou, dodal.
Analytik Raiffeisenbank Václav Franče připomněl, že loni v červnu prodeje automobilů vzrostly o 22,1 procenta, což bylo dáno končícím daňovým zvýhodněním nákupu nových automobilů pro podnikatele, jež bylo zavedeno dočasně v rámci vládních protikrizových opatření. I maloobchodní tržby jako celek tehdy rostly o nečekaných 6,6 procenta. Meziměsíční údaje ale podle něj stále ukazují na přetrvávající slabost spotřebitelské poptávky ve druhém čtvrtletí. "Za celý rok 2011 očekáváme i nadále nárůst maloobchodních tržeb o 2,5 procenta," odhadl.
Poptávce domácností ubírá síly trh práce, míní analytik Patria Finance David Marek. Nezaměstnanost klesá jen velmi pomalu, reálné mzdy téměř stagnují. Do této situace přichází stále více znepokojivých zpráv o stavu globální ekonomiky a dluhové problémy v eurozóně zůstávají nevyřešeny. Za této situace podle něj není pravděpodobné, aby ČNB pospíchala se zvyšováním úrokových sazeb. "Naopak zdá se, že se okamžik zpřísnění měnové politiky posouvá na později, patrně až na úvod příštího roku," podotkl.
Analytička Next Finance Markéta Šichtařová za mimořádně nebezpečný jev považuje meziroční pokles útrat za potraviny o 1,3 procenta. U jiných skupin zboží od aut po oděvy je možno výkyvy připsat různým jednorázovým vlivům, jako je počasí, slevová kampaň, zdražení benzínu. U potravin to však jde těžko, lidé jedí pořád. Nižší útraty tak znamenají nikoliv menší objem koupených potravin, ale jejich horší kvalitu. A takto se spotřebitelé rozhodují, když chtějí ušetřit. Důvodem mohou být obavy z budoucnosti. "Mimochodem na sklonku roku 2008 jsme také pozorovali náhlý nástup šetření v důsledku obav z přicházející krize, ačkoliv finančně se v té době ještě situace domácností nezhoršovala," varovala.