MD chce pro opravu D1 místo soukromých peněz využít dotace z EU

09.08.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 9. srpna (ČTK) - Ministerstvo dopravy seznámí na středečním zasedání vládu s přerušením příprav na rekonstrukci dálničního úseku D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou prostřednictvím soukromých peněz (PPP projektů). Ministerstvo totiž modernizaci dálnice zařadilo jako náhradní projekt pro čerpání evropských dotací z Operačního programu doprava (OPD I). Podle rozsahu modernizace v rámci operačního programu je buď možné se k projektu financování zbývajících úseků D1 metodou PPP vrátit, nebo od něj úplně upustit, uvedlo v předkládací zprávě ministerstvo dopravy.

Financování rekonstrukce nejvytíženější české dálnice s přispěním soukromého kapitálu považoval za jednu z dopravních priorit v rámci takzvané superkoncepce bývalý ministr dopravy Vít Bárta. Za zastavením pilotního projektu stojí podle ministerstva obava z nedočerpání finančních prostředků z OPD I a zároveň nedostatečná příprava na realizaci jiných staveb. S využitím soukromého kapitálu nepočítá ani při výstavbě dalšího plánovaného PPP projektu, kterým je výstavba dálnice D3 v úseku Veselí nad Lužnicí - Úsilné. Ministerstvo dopravy podle předkládací zprávy bude nadále analyzovat ostatní dopravní stavby, které by bylo možné uskutečnit prostřednictvím alternativních forem financování včetně PPP projektů.

Záměr realizovat rekonstrukci dálnice D1 prostřednictvím peněz z evropského programu OPD I oznámilo ministerstvo dopravy začátkem července. Peníze na modernizaci dálnice D1 by se podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy měly převést z evropských dotací původně určených pro dálnici D8. Podle mluvčího ministerstva Jakuba Ptačinského je D8 příkladem stavby, která je už mimo kontrolu ministerstva. Proti stavbě v současnosti existuje 18 žalob. Přitom pokud by stát chtěl stavbu dokončit v termínu, aby ji mohl zpětně financovat z evropských peněz, muselo by se s pracemi začít nejpozději v polovině příštího roku.

Dálnice D1 dostane při rekonstrukci kromě nového povrchu nový systém odvodnění a bezpečnostní prvky, jako jsou modernější svodidla a bezpečnější sjezdy. S rozšířením dálnice do tří pruhů po celé délce se ale zatím nepočítá.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK