Financování rekonstrukce nejvytíženější české dálnice s přispěním soukromého kapitálu považoval za jednu z dopravních priorit v rámci takzvané superkoncepce bývalý ministr dopravy Vít Bárta. Za zastavením pilotního projektu stojí podle ministerstva obava z nedočerpání finančních prostředků z OPD I a zároveň nedostatečná příprava na realizaci jiných staveb. S využitím soukromého kapitálu nepočítá ani při výstavbě dalšího plánovaného PPP projektu, kterým je výstavba dálnice D3 v úseku Veselí nad Lužnicí - Úsilné. Ministerstvo dopravy podle předkládací zprávy bude nadále analyzovat ostatní dopravní stavby, které by bylo možné uskutečnit prostřednictvím alternativních forem financování včetně PPP projektů.
Záměr realizovat rekonstrukci dálnice D1 prostřednictvím peněz z evropského programu OPD I oznámilo ministerstvo dopravy začátkem července. Peníze na modernizaci dálnice D1 by se podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy měly převést z evropských dotací původně určených pro dálnici D8. Podle mluvčího ministerstva Jakuba Ptačinského je D8 příkladem stavby, která je už mimo kontrolu ministerstva. Proti stavbě v současnosti existuje 18 žalob. Přitom pokud by stát chtěl stavbu dokončit v termínu, aby ji mohl zpětně financovat z evropských peněz, muselo by se s pracemi začít nejpozději v polovině příštího roku.
Dálnice D1 dostane při rekonstrukci kromě nového povrchu nový systém odvodnění a bezpečnostní prvky, jako jsou modernější svodidla a bezpečnější sjezdy. S rozšířením dálnice do tří pruhů po celé délce se ale zatím nepočítá.