Celkový počet smluv o stavebním spoření na konci letošního června proti stavu ke konci roku 2010 klesl o 181.000 na 4,66 milionu. S poklesem celkového počtu smluv o stavebním spoření se mění podle MF také jejich struktura. Nadále roste podíl smluv uzavřených po 1. lednu 2004, tedy smluv se sníženou maximální státní podporou na 3000 korun. "Podíl těchto smluv na celkovém počtu smluv vzrostl na 62 procent," uvedlo MF. Za první pololetí roku 2011 byla vyplacena za rok 2010 státní podpora za 10,49 miliardy korun.
Celkový počet úvěrů klesl od počátku roku o 12.000 na 981.359 úvěrů. Jejich objem od počátku roku klesl o 430 milionů korun na 292,9 miliardy korun. Poměr objemu úvěrů a naspořené částky se od prvního čtvrtletí nezměnil a činí 68,8 procenta.
Stavební spořitelny poskytují úvěry ze svých zdrojů - z vkladů těch klientů, co si spoří. Naopak hypoteční banky si na úvěr, který pak následně poskytnou klientovi, většinou půjčují a úrokové sazby závisí na délce doby fixace a ceně peněz na mezibankovním trhu.
Vláda již na jaře schválila změny ve stavebním spoření. Státní podpora by se měla snížit u všech smluv podle návrhu MF na maximálních 2000 korun a úroky ze stavebného spoření by měly podléhat dani.
Ministerstvo přitom připravuje další změny. Úřad navrhuje, aby státní podporu stavebního spoření mohli od roku 2013 získat jen ti, kteří ji využijí na bydlení, nebo si vezmou úvěr od stavební spořitelny. MF chce zároveň od roku 2015 umožnit, aby stavební spoření mohly poskytovat i univerzální banky. V případě poskytování stavebního spoření univerzální bankou přitom banka nebude podle návrhu limitována ve způsobu využití těchto peněz. Banky budou moci s nimi nakládat stejně jako s jinými primárními vklady.
Navrhované změny přitom podle výkonného ředitele Evropského sdružení stavebních spořitelen Andrease Zehndera povedou fakticky k likvidaci celého systému stavebního spoření v ČR.
Stínový ministr pro místní rozvoj za ČSSD Petr Hulinský kvůli změnám ve čtvrtek vyzval ministra pro místní rozvoj Kamila Jankovského (VV), aby se postavil proti změnám navrhovaným ministerstvem financí. Důvodem je podle Hulinského fakt, že koncepce bytové politiky vypracovaná MMR neobsahuje stanoviska k budoucnosti stavebního spoření. "Toto mlčení ve mně budí obavy, že Věci veřejné souhlasí s výrazným omezením jedné z posledních výhodných forem spoření občanů a také důležitého nástroje bytové politiky," uvedl Hulinský.