Martin Jacura z ČVUT tvrdí, že České dráhy nepotřebují 16 souprav s rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Podle něj by stačilo poloviční množství a zbylé prostředky je lepší investovat do vozidel s nižší konstrukční rychlostí. "Rychlost 230 kilometrů v hodině se dá u nás i v Rakousku očekávat až po roce 2030, což už je po dvacetileté životnosti této jednotky," uvedl. Jacura také zpochybnil, že by nabídnutá cena za 16 souprav Railjet byla exkluzivní, jak tvrdí ČD. Odborník z ČVUT zároveň upozornil, že tato vozidla jsou konstrukčně pět až šest let stará. "Výběrové řízení, které proběhlo v Rakousku a o kterém se stále hovoří, je také z roku 2005. A hlavně, srovnatelné vozidlo neexistuje," řekl Českému rozhlasu Jacura.
Ředitel CEDOP Petr Šlégr dnes novinářům řekl, že posudek ČVUT obsahuje nepravdivá tvrzení a zamlčuje některé informace. Mezi hlavní vady posudku Šlégr zařadil podhodnocení vývoje železniční infrastruktury v Rakousku. Klíčové investice mají být podle něj dokončeny do roku 2025, tedy v první polovině životnosti souprav Railjet. "Některé i v první třetině," podotkl Šlégr, podle kterého odborníci z ČVUT také špatně odhadli tempo modernizace železnice v Česku a Polsku, takže neobstojí jejich argument, že ČD by stačilo nakoupit poloviční množství rychlých souprav Railjet.
České dráhy plánují koupit 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun, chtějí při tom využít opci Rakouských spolkových drah (ÖBB), které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat. Škoda Transportation tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. Požaduje proto, aby dráhy na nové mezinárodní vlakové soupravy vypsaly výběrové řízení. České dráhy ale na výhodnosti nákupu railjetů trvají, jsou podle nich vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily.
Předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže znemožňuje drahám a Siemensu dodávku 16 railjetů podepsat od minulého týdne. Možnost nákup uskutečnit trvá jen do konce září. ČD podaly proti rozhodnutí úřadu rozklad. Spor ohledně dodávek vlaků pro ČD se ale stupňuje. Společnost Škoda Transportation minulý týden podala další stížnost na postup ČD.
Centrum pro efektivní dopravu je občanské sdružení, které vzniklo v roce 2009. Mimo jiné pořádá konference a vydává publikace s dopravní tematikou. Předsedou správní rady centra je Pavel Adámek, dlouholetý pracovník Dopravního podniku hlavního města Prahy a Českých drah, centru šéfuje Petr Šlegr, někdejší náměstek ministra dopravy a předseda řídícího výboru Českých drah.