"V tuto chvíli redukci zpracováváme a budeme s Českými drahami a Asociací krajů komunikovat tak, abychom dosáhli co nejméně bolestivých problémů, což se týká navázání na regionální dopravu," uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Kterých konkrétních spojů se bude škrt týkat, zatím neuvedl s tím, že se teprve připravuje nový jízdní řád.
Krácení prostředků pro rychlíkovou dopravu bude mít podle předsedy Asociace krajů Michala Haška negativní dopady na dopravní obslužnost krajů. Rušení rychlíkových spojů prý poškodí navazující regionální železniční a autobusovou dopravu.
Obslužnost krajů zásadním způsobem podle Haška postihne i chystané snížení prostředků krajům pro financování regionální dopravy. Od příštího roku by se totiž státní dotace měla podle ministerstva financí snížit o 600 milionů korun z částky 2,6 miliardy, které krajům slibuje memorandum vydané vládou Jana Fišera.
Pokud vláda vezme krajům těchto 600 milionů z memoranda, bude ohrožena zhruba čtvrtina všech regionálních železničních spojů, uvedl Hašek. Snížení objednávky, ke kterému budou muset kraje přistoupit, zase negativně postihne financování Českých drah a prostřednictvím snížení poplatků za použití tratí i Správu železniční dopravní cesty. Finanční dopady na tyto společnosti zpětně ovlivní státní rozpočet, protože v obou případech jde o společnosti vlastněné státem, doplnil Dobeš.
O konečném rozsahu objednané dálkové přepravy rozhoduje ministerstvo dopravy jako objednatel, uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. To zároveň pokrývá dopravci takzvanou prokazatelnou ztrátu z provozu rychlíkových spojů. Jízdné totiž zaplatí jen část nákladů a pokud by je mělo zcela pokrývat, byla by jeho výše neúnosně vysoká, uvedl Šťáhlavský.