Magistrát podle Šubrtové zejména nebyl schopen prokázat, že provoz na okruhu nebude překračovat závazné limity hluku a čistoty ovzduší. Stavba zároveň nebyla v souladu s územně plánovací dokumentací, uvedla zastupitelka. Magistrát v průběhu řízení prý udělal i řadu procesních chyb.
"Teď je tu příležitost otevřít debatu o rozumnějším tranzitním okruhu, tak aby vedl skutečně kolem Prahy a nezatížil hlukem a škodlivinami hustě obydlené části města. Navrhujeme alternativní trasu Středočeským krajem," uvedla Šubrtová.
"Rozhodnutí dává magistrátu jasný signál, že není možné otázku Pražského okruhu válcovat silou, bez ohledu na předpisy a práva dotčených lidí," dodal Michal Bernard z advokátní kanceláře AK Dohnal, která běchovické ve sporu zastupovala.
MMR už jednou územní rozhodnutí na stavbu části silničního okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 zrušilo. Magistrát jej v loni v říjnu znovu vydal.
Tato východní část pražského okruhu má mít délku asi 12,5 kilometru. Podle územního rozhodnutí má jít o šestipruhovou silnici s rozšířeným středním dělícím pásem a nouzovými pruhy. Nový úsek naváže na křižovatku se Štěrboholskou radiálou a už hotový úsek 510, který vede směrem Černému Mostu. Končit bude křižovatkou s dálnicí D1.
Součástí stavby mají být čtyři mimoúrovňové křižovatky Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany a dále 382 metrů a 275 metrů dlouhé tunely v katastru Kolovrat a Dubče.
Okruh má být z větší části veden po zemědělské půdě, v oblasti Běchovic se ale přibližuje obytné zástavbě. S tím nesouhlasí místní obyvatelé, kteří už delší dobu usilují o to, aby se trasa okruhu v těchto místech změnila. Podle nich by mohla být nadměrnému hluku vystavena asi stovka místních lidí.
Celková délka vnějšího pražského okruhu, který vede místy u hranic se Středočeským krajem, má být přes 80 kilometrů, dokončena je zhruba polovina.