Memorandum, které s kraji uzavřela předchozí vláda Jana Fischera, krajům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy. Tuto částku chce ministr financí Miroslav Kalousek ročně snížit o 600 milionů Kč.
"Není to dokument, který zavazuje vládu jinak, než v oblasti politické deklarace," řekl premiér Petr Nečas. Podle něj by memorandum v případě právní platnosti bylo "nebezpečným precedentem", podle kterého by mohla vláda bez projednání sněmovnou slibovat peníze libovolným zájmovým skupinám. "Krok našich předchůdců (Fischerovy vlády) považuji za chybný, ale nemá význam se teď přetlačovat v argumentaci, to nechť rozhodnou nezávislé soudy," uvedl premiér.
Hašek upozornil, že v případě snížení dotace o těchto 600 milionů korun bude ohrožena zhruba čtvrtina všech regionálních železničních spojů. Snížení objednávky, ke kterému budou v takovém případě muset kraje přistoupit, negativně postihne financování Českých drah a prostřednictvím snížení poplatků za použití tratí i Správu železniční dopravní cesty. Finanční dopady na tyto společnosti zpětně ovlivní státní rozpočet, protože v obou případech jde o společnosti vlastněné státem, řekl již dříve ministr dopravy Pavel Dobeš.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského stojí ministerstvo v otázce platnosti memoranda na straně krajů. "Doufáme, že na soud nedojde a že se situace nějakým způsobem vyřeší," řekl Dobeš s tím, že případný soud chápe jako žalobu na celou vládu, nikoliv jako spor mezi resortem dopravy a hejtmany.
Otázka memoranda byla nejožehavějším tématem dnešního setkání, připustil Nečas. Kromě této problematiky hejtmani s ministry řešili otázky konkurenceschopnosti regionů, financování školství a další agendu.