Stát chce v aukci nabídnout kmitočty uvolněné přechodem z analogové na digitální televizní vysílání v pásmu 800 MHz a dále frekvence v pásmech 1800 a 2600 MHz. Aukce se uskuteční zřejmě v příštím roce po přijetí potřebné novely telekomunikačního zákona.
Zveřejněním návrhů odstartovala čtyřicetidenní lhůta, během které k nim bude ministerstvo shromažďovat připomínky od odborné i laické veřejnosti. Po jejich zpracování se kritéria stanou součástí podmínek budoucí aukce, kterou připravuje Český telekomunikační úřad. Základní principy výběrového řízení by měl ČTÚ zveřejnit v nejbližších dnech.
"Základním principem je, aby operátor, který kmitočty získá, směl pokrýt každou jednu hustě obydlenou oblast teprve až potom, co pokryje populaci jednoho venkovského okresu; a do Prahy bude smět teprve potom, co signálem pokryje nejméně polovinu všech řídce obydlených regionů," uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.
Ministerstvo podle ředitele sekce harmonizace a komunikačních služeb Jana Dubna pro návrh rozvojových kritérií hledalo inspiraci v zahraničí a rozhodlo se pro kritéria, která jsou jednoduchá, jasná a přehledná, a jejichž dodržování bude možné snadno kontrolovat.
"Chceme zajistit, aby z přechodu na digitální ekonomiku profitovali opravdu všichni obyvatelé ČR, nejen ti, kteří bydlí ve velkých městech tak, jako doposud. Zároveň ale navrhovaná kritéria nechávají držitelům nových přídělů dostatečnou volnost v jejich obchodních plánech. Kritéria jsou podle nás také navržená tak, aby je mohli splnit jak stávající, tak případní noví operátoři," dodal Kocourek.
MPO dále navrhlo, že se budoucí držitelé kmitočtů budou muset zavázat do 30 měsíců pokrýt 95 venkovských okresů. Do pěti let pak mají pokrýt celou ČR.
Aukce kmitočtů pro mobilní sítě se podle předběžných vyjádření chtějí zúčastnit všichni tři tuzemští mobilní operátoři. Rozsah kmitočtů zároveň umožňuje vstup čtvrtého mobilního operátora. Stát si od aukce slibuje výnos v řádu miliard korun. Operátoři na frekvencích zřejmě nasadí technologii LTE, která již funguje v několika zemích, a v Česku ji firmy otestovaly.