Odboráři přesunu zaměstnanců takzvané živé dopravní cesty nejprve bránili, protože se obávali zhoršení pracovních podmínek kvůli rozdílným kolektivním smlouvám. Nová dohoda jim zaručí stejné podmínky i v roce 2012.
Takzvaný pátý dodatek ke kolektivní smlouvě podepsaly ve středu v nočních hodinách všechny tři odborové svazy působící na SŽDC, tedy Odborové sdružení železničářů (OSŽ), Unie železničních zaměstnanců (UŽZ) a Sdružení odborářů služeb a dopravy (SOSaD), uvedl předseda OSŽ Jaroslav Pejša.
Odboráři a SŽDC se dohodli těsně před samotným datem převodu zaměstnanců. Pokud by se totiž jednání protáhla do dnešního dne, muselo by se jej účastnit všech deset odborových centrál působících na ČD, uvedl Pavel Habarta, který je pověřený řízením SŽDC. Před příchodem původních zaměstnanců ČD stačila dohoda svazů působících na SŽDC, což znamenalo podstatně jednodušší jednání.
Shodné podmínky jako u ČD zaručuje pracovníkům obsluhy dráhy a zabezpečením dopravy v letošním roce memorandum, které se zaměstnavatelem odbory podepsaly 3. srpna. Memorandum řešilo například o kondiční ozdravné pobyty nebo systém odměňování.
Cílem převodu takzvané živé dopravní cesty je oddělení řízení provozu od národního dopravce. Má vést zejména k větší transparentnosti české železnice.
Proces převodu zaměstnanců byl zahájen v roce 2002 a je podle ministra dopravy Pavla Dobeše (VV) plně v souladu s evropskou legislativou. Vláda ho schválila 9. února 2011 a následně na základě požadavků odborových organizací odložila termín převodu zaměstnanců z poloviny roku na začátek září. Součástí převodu provozních zaměstnanců má být i vyrovnání pro ČD v rozsahu 389 milionů korun. Peníze dráhy dostanou například za techniku nebo stejnokroje, které si výpravčí vezmou sebou do nového působiště.
I po dohodě nad pátým dodatkem ke kolektivní smlouvě zůstanou některé podmínky mezi stávajícími a nově příchozími zaměstnanci správy rozdílné, řekl ČTK předseda SOSaD Jaromír Dušek. Desítky věcí jsou podle něj stále rozdílné u akciové společnosti, kterou jsou ČD a státní organizací SŽDC.
Jde o příplatkové sféry, jako jsou přesčasové práce, práce o víkendech a práce v noci, které jsou řešené rozdílnou procentuální výší. Dále nejsou shodné ceny a délky ozdravných pobytů a problematika stravování zaměstnanců. Všechny tyto oblasti bude řešit šestý dodatek ke kolektivní smlouvě, který musí zaměstnavatel s odbory prodiskutovat ještě v tomto roce, dodal Dušek.
Přesun zaměstnanců původně navrhoval bývalý ministr dopravy Vít Bárta (VV). ČD po převodu zaměstnanců zaměstnávají zhruba 17.500 lidí, počet zaměstnanců správy tratí se zdvojnásobil na přibližně 19.000.