Protestující ve vestách a s transparenty nepřetržitě přecházeli po přechodu pro chodce u supermarketu, aby upozornili na odklad stavby jihovýchodní části silničního obchvatu města. První taková protestní akce se v Brodě uskutečnila 1. června, zúčastnilo se jí kolem 60 lidí. Tehdy proběhla zcela v klidu.
Tentokrát však protestující lidé zastavili dopravu také v sousední Pražské ulici. Protest trval od 15:30 do 16:00. Podle Ivany Štrossové z pořadatelského týmu by dnešní blokáda nemusela být poslední. "Za ty tři měsíce se toho moc nezměnilo," řekla.
Protestující měli na transparentech nápisy "Chceme přecházet bezpečně" nebo "Bezpečná cesta do školy". V domech u hlavního tahu se podle obyvatel z okolí kvůli rachotu a výfukovým plynům ani nedají otevřít okna. "Jak jedou kamiony s prázdnými vleky, to je hrozný hluk," shrnul František Vacek.
Některým demonstrujícím se nelíbilo to, že policie odkláněla dopravu, takže u přechodu stálo jen několik aut a kamionů. K incidentům docházelo až ke konci, kdy policie začala auta zase pouštět do Masarykovy ulice a vytvářely se kolony.
Petici za stavbu obchvatu podle Štrossové od června podepsalo kolem 1950 obyvatel. Ale řada petičních archů je podle ní ještě mezi lidmi. "Naše očekávání bylo, že přes 5000 podpisů, což je jedna čtvrtina obyvatel našeho města, by mohlo být dostatečným důkazem, že obchvat potřebujeme," podotkla.
V městském zastupitelstvu Štrossová zasedá za opoziční sdružení Ženy za Brod. Minulý protest podpořili i početní zástupci sociální demokracie, která je v havlíčkobrodském zastupitelstvu rovněž v opozici. Někteří z nich se akce zúčastnili i tentokrát.
Starosta Jan Tecl (ODS) řekl ČTK, že blokádu nepodporuje. Za rozhodující považuje další jednání s úřady, aby pokračovaly přípravy ke stavbě obchvatu. "Osobně si myslím, že taková blokáda dvakrát věci nepřidá," dodal.
Městem procházejí dva hlavní dopravní tahy, v nejzatíženějších místech podle údajů radnice denně projíždí skoro 21.000 aut. Investorem obchvatu na státní silnici má být Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Zahájení stavby zhruba za dvě miliardy korun se brodská radnice snaží vyjednat léta. Přípravy jsou teď pozastaveny, stejně jako u dalších dopravních staveb v republice, na které stát nemá peníze. Rozhodnutí o dalším postupu u brodského obchvatu podle ředitelky jihlavského ŘSD Marie Tesařové zatím nepadlo.
Jihovýchodní část obchvatu v Havlíčkově Brodě má vést po trase dlouhé přes čtyři kilometry od silnice na Žďár nad Sázavou a Pardubice k trase vedoucí k Jihlavě a k dálnici D1.