Být stále a všude online je diktát doby a výrobci vycházejí spotřebitelům vstříc. Dokládá to jeden z hlavních hitů veletrhu, kterým jsou chytré nebo též hybridní televizory. Stejně jako jejich telefonní obdoby kombinují svou dosavadní funkci s přístupem na internet pomocí stahovatelných aplikací známých z chytrých mobilů.
Několika kliknutími se tak divák může v televizi podívat na e-maily, spojit se s přáteli na sociální síti nebo webovým telefonem, a pak si z internetové mediatéky pustit svůj oblíbený seriál nebo hudbu. Téměř samozřejmostí je bezdrátové napojení na notebook, tablet či chytrý telefon, které mnohdy nahrazují i klasický dálkový ovladač.
"Smart televize vám dokáže dodat obsah přesně podle vašeho přání," vysvětlit ČTK český zástupce jihokorejské společnosti Samsung na veletrhu Ondřej Lukáč. V Česku jsou podle něj na trhu tyto televize od jara a vedle globálních aplikací jako YouTube nebo BBC jsou pro ně k dispozici i první české. "My máme od června spuštěnou aplikaci videopůjčovny a v ní si uživatel za poplatek kolem 40 až 50 korun stáhne 24hodinovou licenci na film podle svého přání," popsal, jak funguje chytrá televize.
Podle šéfa Společnosti pro zábavní a komunikační elektroniku (GFU) Rainera Heckera se už letos prodá na celém světě zhruba 40 milionů těchto přístrojů, což bude představovat 53 procent všech prodaných televizních přijímačů. Centrální svaz elektrotechnického a elektronického průmyslu (ZVEI) předpokládá, že celosvětové tržby za ně dosáhnou tří miliard eur (72,6 miliardy Kč).
Tomu odpovídá i pozornost, jakou novému fenoménu věnují přední světoví výrobci. Nějaký druh "SmartTV" nechybí v expozici snad žádného velkého hráče na trhu; čtveřice z nich - Philips, Sharp, LG a Loewe - se dokonce spojila, aby společným programovým rozhraním usnadnila vývoj nových aplikací pro tyto přístroje.
Tradičně velká konkurence je mezi tablety. Jejich výrobci chtějí využít nepřítomnosti jedničky na poli plochých přenosných počítačů, americké firmy Apple, a prezentují své poslední odpovědi na její úspěšný iPad 2. Velkou pozornost poutá především Samsung, jehož Galaxy Tab 10.1 minulý týden v Německu dočasně zakázal prodávat tamní soud. Vyhověl tak stížnosti Applu, podle něhož je jihokorejská novinka prakticky okopírovaným iPadem. Místo něj tak Samsung vystavuje starší typ 7.7.
Kromě něj premiérově představuje také kompromis mezi tabletem a chytrým mobilem nazvaný Galaxy Note. Primárně je tento "kříženec" zamýšlen jako digitální zápisník, k čemuž je vybaven i speciální tužkou. Lze s ním však také telefonovat. Své vůbec první dva tablety, založené stejně jako většina vystavovaných na platformě Android od americké společnosti Google, předvádí japonský výrobce Sony. Ten vsadil na skladnost a jeho Tablet P tvoří dvě obrazovky, jež je možné sklapnout a strčit do kapsy jako mobil.
Že propojování s internetem není doménou jen zábavní techniky, dokazuje v Berlíně americká automobilka Ford. Ta přivezla svůj model Focus napojený na komunikační systém SYNC a vybavený funkcí automatického nouzového volání, která sama přivolá pomoc, například když se aktivují airbagy. Na trh v Evropě ho chce uvést příští rok.
Nechybí ani hlavní lákadlo posledních ročníků veletrhu, 3D ploché obrazovky. Hned několik výrobců se tento rok prezentuje produkty, k jejichž sledování už nejsou potřeba 3D brýle, například japonská Toshiba nebo nizozemský Philips. Jejich konkurent Sony naopak sází na "kino na hlavě", futuristické 3D brýle se zabudovanými sluchátky, které divákovi simulují pocit, že se kouká na velké plátno.
Ačkoli letos vystavovatelé nepřivezli žádnou revoluční novinku, ale soustředili se spíše na zdokonalování dosavadních technologií, organizátoři veletrhu už před jeho zahájením sebevědomě hovořili o nejúspěšnějším ročníku v dosavadní historii Mezinárodní výstavy audiovizuální techniky, jak se IFA oficiálně nazývá. Věří, že minimálně zopakují loňský rok, kdy se na berlínském výstavišti uzavřely obchody v odhadované výši 3,5 miliardy eur (84,7 miliardy Kč) a jeho branami prošlo 235.000 návštěvníků.